|
|
رسوایی |
اگر در حساب قيامت هيچ هول و هراسى جز شرم عرضه شدن افعال به پيشگاه حضرت حق، و رسوائى بالا رفتن پرده از روى امور مخفى نبود، جا داشت كه انسان از كوه پائين نيايد و در آبادى و شهرى مسكن نگيرد، و چيزى نخورد و نياشامد و نخوابد مگر به ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عالم محضر خداست(فرمایشات آیت الله مصباح یزدی) |
کساني که به دنبال حيات ابدي مطلوب هستند، در گام اول بايد محبت دنيا را از دلشان بيرون کنند و رفتارشان چنان باشد كه دنيا در نظرشان خوار و خفيف شود، در مرحله بعد سعي کنند خواست خدا را بر خواست خودشان مقدم بدارند؛ و بعد از آن، هميشه طالب رضاي خدا باشند و حق عظمت الهي را به جا بياورند. اين خطمشي و راهبردي است ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
داستانهایی مربوط به درک حضور خداوند |
در گفتار بسیار آسان است که انسان ادعا کند که من چه هستم و چه هستم، لکن همان معنایی را که ادعا میکند در همان امتحان میشود. قلمهایی که در روزنامهها، دستهایی که این قلمها به دستشان است، آنهایی که در رادیو تلویزیون و در سایر جاها سخنرانی میکنند همه مورد امتحان خدا هستند. وقتی که قلم به دست میگیرید، بدانید که در محضر خدا قلم دست گرفتهاید. آن وقتی که میخواهید ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خدای ما و خدای عهد عتیق |
در کتاب عهد عتیق[1] در سِفر پیدایش[2] باب 32 از عبارت 24 تا 30 داستان کُشتی گرفتن خدا با یعقوب آمده است: 24) و یعقوب تنها ماند و مردی با وی تا طلوع فجر كشتی میگرفت. 25) و چون او دید كه بر وی غلبه نمییابد، كف ران یعقوب را لمس كرد، و كف ران یعقوب در كشتی گرفتن با او فشرده شد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روایاتی در باره این که «خدا به ما نزدیک است» و ما در محضر او هستیم |
1ـ مولاى متقیان امیرمومنان علیهالسلام در توصیف خداوند فرمودهاند: اَلباطِنُ لِکُلِّ خَفیَّه وَ الْحاضِرُ لِکُلِّ سَرِیْرَه، الْعالِمُ بِما تُکِنُّ الصُّدُوْرُ وَ ما تَخُوْنُ الْعُیُوْنُ ـ خداوندى که از هر چیز مخفى آگاه است و در باطنِ همه حضور دارد، از اسرار نهفته سینهها با خبر است و چشمهاى خیانتگر را به خوبى مىبیند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آیاتی در باره این که «خدا به ما نزدیک است» و ما در محضر او هستیم |
1ـ أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرى. ـ آیا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مىبیند؟! (علق/14) 2ـ یعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْینِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ ـ او چشمهایى را كه به خیانت مىگردد و آنچه را سینهها پنهان مىدارند، مىداند. (غافر/19) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توضیح آیه حبل الورید در تفسیر نمونه |
«توسوس» از ماده «وسوسه» به گفته راغب در مفردات به معنى افكار نامطلوبى است كه از دل انسان مىگذرد، و اصل آن از كلمه «وسواس» گرفته شده كه به معنى صداى زینت آلات و همچنین پیام و صداى مخفى است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پی ریزی اخلاق بر مبنای دین |
در پرتو ارتباط عمیق و ستودنی دین و اخلاق، تنها سؤال طبیعی [و بجا] این است که آیا اخلاق نوعی وابستگی ذاتی به دین دارد؟ نشانه های [این وابستگی] زیاد است: هنجارهای اخلاقی بخش عمده ای از آموزه های دینی را تشکیل می دهند; ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
راه هاى درمان غيبت |
راه علمى كه خود شامل دو قسم: «اجمالى» و «تفصيلى» است. در اين گفتار، راه هاى درمان هر كدام از موارد غيبت، جداگانه بررسى مى شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چگونه با جوانان رفتار کنیم که از مذهب زده نشوند؟ |
در برخورد با جوانان نباید همه کارهایی را که از آنان سرمیزند و بزرگترها نمیپسندند، زشت بدانیمو با آنان مانند گناهکاران برخورد کنیم و آنان را بیدین بدانیم، چون بسیارى از کارهاى آنها نشانة بیدینى نیست ، و ما برداشت صحیحی از آنها نداریم.... |
|
|
|
|
|
|
|