درس یازدهم

گستره و ژرفای حَمد

 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بِكُلِّ مَا حَمِدَهُ بِهِ أَدْنَى مَلَا ئِكَتِهِ إِلَيْهِ ،

ستايش   خدا ی را بَسان همه ی  حمد نزديكترين فرشتگانش ، 

 وَ أَكْرَمُ خَلِيقَتِهِ عَلَيْهِ ،

و گرامي‌ترين آفريدگانش

 وَ أَرْضَى حَامِدِيهِ لَدَيْهِ

و پسنديده‌ترين ستایشگرانش    ،

حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ.

ستايشي که همانند برتری خدا بر همه ی آفریدگان از همه ی سپاسها برتر است .

 ثُمَّ لَهُ الْحَمْدُ مَكَانَ كُلِّ نِعْمَةٍ لَهُ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ عِبَادِهِ الْمَاضِينَ وَ الْبَاقِينَ ،

و سپاس خدای را در برابر نعمت هایی که به ما و گذشتگان عطا کرد و به آیندگان میبخشد ،

 عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَشْيَاءِ،

حمدی به گستردگی آنچه علم خدا به آن احاطه دارد .

 وَ مَكَانَ كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهَا عَدَدُهَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً أَبَداً سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.

 حَمْداً لَا مُنْتَهَى لِحَدِّهِ،

 و به میزان چندین برابر هریک از آنها ؛ حمدی جاویدان تا روز قیامت .

ستایشی مرز ناپذیر

 وَ لَا حِسَابَ لِعَدَدِهِ،

شمارش ناپذیر

 وَ لَا مَبْلَغَ لِغَايَتِهِ،

پایان ناپذیر

 وَ لَا انْقِطَاعَ لِأَمَدِهِ

مدّت نا پذیر

 

 واژه ها وترکیب ها

أَدْنَى : نزدیکترین

لَدَيْهِ : نزد او

أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً : چندین برابر

 أَبَد : زمان بی پایان 

سَر مَد : پیوسته ، همیشه ، جاوید ، دایم

 

پیام ها و نکته ها

1 -  حمد از سر چشمه ی کمال و معرفت میجوشد .  

2 – چون معرفت با جان شخص متحد است . پس نسبت به كمالات افراد و معرفت آنان فرق می كند و بالاترین حمد از آن  نزدیك ترین حامد  نسبت به خالق می باشد.

 3 - معرفت حق برای ملائكه و پیامبر اكرم و ائمه علیهم السلام نسبت به معرفت سایرین ، همانند فضیلت حق بر همه خلق است ، آنان دارای معرفت كاملی هستند كه بیشتر از آن برای احدی میسور نیست ،

4 - آنان تمام امتیاز و كمالات حق را شناخته و بر حسب همان ، او را ستایش می كنند كه آن شناخت به طور دقیق نسبتش مطابق را برتری حق از خلق است .

5 -   این كلام معجزه آسا، دلیل بر عظیم ترین مراتب قرب و معرفت   امام علیه السّلام  به خداوند متعالی می باشد

 

اشارات :

1 -   امیر مؤ منان علیه السلام در خطبه ی اوّل نهج البلاغه میفرماید : خدای متعال برتر از حمد هر حامد است ، الحمدلِلهِ الذی لا یَبلُغُ مِدحَتَهُ القا ئِلون و لایُحصی نَعمائُهُ العادُّون . این بیان خود كاشف از معرفت فوق العاده حضرت امیر مؤ منان است كه عظمت و تعالی حق را آن چنان شناخته كه هر ستایشی را كمتر از عظمت و قدرت خداوند متعال دانسته و بر همین اساس فرموده است :   لا یَبلُغُ مِدحَتَهُ القا ئِلون

 2 - حكم مسلّمِ عقل این است كه در مقابل ذات بی نهایت و نعمت های بی نهایت ، شكرِ بی نهایت ضروری و لازم خواهد بود.

سؤ الی در اینجا مطرح است :

آیا چنین شكری از بندگان قابل تحقق است یا خیر؟

جواب آن است كه اگر كسی فهمید كه در مقابل نعم الهی از شكر ناتوان است ، به حق بندگی واصل گشته است . در روایتی آمده كه به یكی از انبیا خطاب شد كه شكر خدای خود بگذار، در جواب عرض كرد : چگونه شكر نعم بی پایان گذارم كه عاجزم ؟! جواب آمد كه این خود شكر من است.

  

لطایف :

  هر فردی از افراد در خارج به یكی از این چهارگونه مرز محدود است : یا در ماهیت ، یا در عدد، یا در غایت و مقصد، یا در زمان . و اگر حقیقتی یافت شود كه دارای هیچ یك از این حدود نباشد، او غیرمتناهی است .

امام علیه السلام در این فراز برای خدای متعال حمدی را لازم دیده كه هیچ یك از این چهار مرز را نداشته و قهرا غیرمتناهی و بی پایان باشد، اما ضرورت این چنین حمدی آن است كه حضرت حق ، غیرمتناهی بِالذّات باشد و قهراً نعمت های او نیز چنین است كه فرموده : اِن تَعدّوا نعمتَ الله َلا تحصوها ( نحل / 18 )

 

پرسش :

1-بالا ترین حمد از آنِ چه کسی است ؟

2- شکر واقعی چگونه محقق میشود ؟

 

پژوهش :

تبیین انواع شکر در گستره ی نعمت ها وشکر  مناسب با هر نعمت

 

برای مطا لعة اوقات فراغت

عجیب ولی واقعی

بدان که در تمام عمر خود ، تنها  یک روز نماز  صبحم قضا شد .پسر بچّه ای داشتم شب آن روز از دست رفت . سحرگاه ، مرا  گفتند که این رنج فقدان را به علّت فوت نماز صبح ، مستحق شده ای . اینک اگر شبی تهجّد م ترک گردد . صبح آن شب انتظار بلایی می کشم .    ( مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی ، نقل از کتاب نشان از بی نشانها )

 

 اصلاح الگوی مصرف

مقام معظّم رهبری

مقابله با اسراف و صرفه جویی صحیح ، با حرف امکان پذیر نیست و قوای مقننه و مجریه موظفند با قانونگذاری صحیح و اجرا و پیگیری قاطعانه ، الگوی مصرف را از " تولید تا مصرف و باز یافت " اصلاح کنند . (1/ 1/ 88 )

 

مجادله ی بی ثمر

مجادله و گفتگو بین زن و شوهری که در باره ی خرج کردن پول اختلاف نظر دارند جز ناراحتی نتیجه ای به بار نمی آورد . بهترین طریق روش توافقی روی خرج کرد ن است .