درس ششم

نوری در سخت روزِ قیامت
 حَمْداً تَقَرُّ بِهِ عُيُونُنَا إِذَا بَرِقَتِ الْأَبْصَارُ،
ستايشي كه در روز خيره شدن چشم‌ها از ترس قيامت، ديدگان ما بدان روشني گيرد،
 وَ تَبْيَضُّ بِهِ وُجُوهُنَا إِذَا اسْوَدَّتِ الْأَبْشَارُ.
و آن گاه كه عدهّ‌اي سيه‌روي گردند، ما بدان رو سپيد شويم.
حَمْداً نُعْتَقُ بِهِ مِنْ أَلِيمِ نَارِ اللَّهِ إِلَى كَرِيمِ جِوَارِ اللَّهِ.
ستايشي كه ما را از آتش دردناك خدا برهاند و در كنار بخششِ همواره‌اش بنشاند
 حَمْداً نُزَاحِمُ بِهِ مَلَائِكَتَهُ الْمُقَرَّبِينَ ،
ستايشي كه ما را با فرشتگانِ مقرّب او همنشين سازد،
 وَ نُضَامُّ بِهِ أَنْبِيَاءَهُ الْمُرْسَلِينَ فِي دَارِ الْمُقَامَةِ الَّتِي لَا تَزُولُ، وَ مَحَلِّ كَرَامَتِهِ الَّتِي لَا تَحُولُ
و در سراي جاويدي كه پيوسته باقي است، و در جايگاه پُر نعمتي كه هرگز دگرگون نشود، ما را با پيامبراني كه فرستاده همدوش و همنفس گرداند.

واژه ها وترکیب ها
تَقَرُّ :روشني گيرد
نُعْتَقُ بِهِ : بدان رهانیده شویم
الْأَبْشَارُ :رخسار ها ، اندام ها

پیام ها و نکته ها
1 -. در این فراز  حمدی را روا داشته كه بدان وسیله چشمان انسان از هول قیامت نا بینا نشود و رخسار سیاه نگردد.
2 – حمد ی که انسان را از الیم ناراللّه به کریم جواراللّه سوق دهد .
3 -  پیوسته جزا از سنخ عمل است ، لذا باید هر یك از اقسام آن حمد، شباهت به حمد و ستایش صنفی از اصناف ملائكه و انبیا داشته باشد.
4 -   در بعضی آیات به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمودند كه تو خدا را حمد كن ، زیرا اكثریت مردم آگاه به حمد الهی نیستند؛ هما نند : قُلِ الحمدُلله بل اكثرهم لایعقلون . ( عنكبوت / 63 ) ، قل الحمدلله بل اكثرهم لا یعملون . ( لقمان / 25 )
5 -حقیقت حمد كاری است سزای مقام پیامبران و ائمّه علیهم السّلام  ، و معلوم است كه مقصود از حمد فقط آوردن كلمه الحمدلله بر زبان نیست .
6 -  هر یك از اولیا كامل الهی بر حسب حد و شعور و ظرفیت خود، حمدگو و ثناخوان حضرت حق می باشند.

اشارات :
حمد نردبان ترفیع به اعلی علّیّین ، مایه ی روشنی چشم و رو سفیدی در قیامت است .
حمد نردبان عروج به اوج سعادت اولیاء و پیوستن به سلک شهیدان ر اه خداست .

لطایف :
چشم برزخی بعضی انسان ها هنگام احتضار و در برزخ و قیامت نسبت به دیدن اسمای جمالیّه ی حق ، کور و بی نور است ، امّا حمد حامدان مایه ی بینایی و روشنایی چشم آنان است . « قُرّه »  همان اشک خنک است . اشکِ غم و حزن ، اشکی گرم است ؛ امّا اشک نشاط و سرور ، خنک است از این رو عامل سرور و نشاط را « قُرّه العین » گویند [1].

پرسش :
1 - امام علیه السّلام  صحنه های سخت قیامت را چگوته تصویر میکند ؟
2 – انبیاء علیهم السّلام در قیامت چه جایگاهی دارند ؟

پژوهش :
 تحلیلی پیرامون نسبت بین قابلیّت و حدّ حمد حامد .
 
برای مطا لعة اوقات فراغت
اصلاح الگوی مصرف
بیت المال و مرگ فرزند

حاج احمد آقا می فرمود : در شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی والده شان ده پانزده روز در خانه فرزندش که به شهادت رسیده بود مستقر بودند و چون در تلفنی که در منزل آن مرحوم بود صفر آن آزاد نبود ، خانم به امام گفت یک تلفن در اینجا نیست که اقلاً با بچّه هایم در ایران تماس بگیرم . امام به او فرمودند خانم ئشهادت و مرگ مصطفی یک چیز است و استفاده از بیت المال یک چیز دیگر .  این تلفن من از بیت المال مسلمین است و من شرعاً نمی توانم اجازه بدهم که شما از تلفنی که مربوط به بیت المال مسلمین است با بچّه هایت تماس بگیری . مسئله این جداست آن هم جداست .   [2]
  
[1]  - تفسیر تسنیم ، ج1 ، ص 367
 [2] - تا مرز عصمت ص 28