درس پنجم

بر بُراقِ حمد از خاک تا ...

حَمْداً نُعَمَّرُ بِهِ فِيمَنْ حَمِدَهُ مِنْ خَلْقِهِ،

 ستايشی  كه با آن در حلقه‌ي ستايشگرانش درآييم،

وَ نَسْبِقُ بِهِ مَنْ سَبَقَ إِلَى رِضَاهُ وَ عَفْوِه

و به ياري آن پيشي گيريم از همه‌ي آنان كه در طلب خشنودي و بخشايش او پيش افتاده‌اند.

 حَمْداً يُضِي‏ءُ لَنَا بِهِ ظُلُمَاتِ الْبَرْزَخِ،

ستايشي كه به سبب آن، تيرگي‌هاي برزخ بر ما آشكار،

 وَ يُسَهِّلُ عَلَيْنَا بِهِ سَبِيلَ الْمَبْعَثِ،

و راه رستاخيز هموار شود،

 وَ يُشَرِّفُ بِهِ مَنَازِلَنَا عِنْدَ مَوَاقِفِ الْأَشْهَادِ،

ما در پيشگاه گواهان (فرشتگان و پيامبران و امامان ـ عليهم السّلام ـ ) بلند مرتبه شويم

 يَوْمَ «  تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ »،  (جاثیه / 22 )

و در روزي كه «هر كس به سزاي خود برسد و بر كسي ستم نرود»،

 « يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ  ». ( دُخان /   41 )

و در «روزي كه هيچ دوستي به كار دوستِ خود نيايد و هيچ كس به ياري ديگري نشتابد».

حَمْداً يَرْتَفِعُ مِنَّا إِلَى أَعْلَى عِلِّيِّينَ فِي كِتَابٍ مَرْقُومٍ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ.

ستايشي نوشته شده در كارنامه‌ي ما كه تا «اعلي علّيّين» بالا رود و فرشتگان مقرّب خدا بر آن گواهي دهند.

 

واژه ها وترکیب ها

  نُعَمَّرُ بِهِ : در حلقه در آییم ، با آنها زندگی کنیم

وَ نَسْبِقُ : پیشی افتیم

 يُضِي‏ءُ : روشن شود ، آشکار شود 

 

ترسیم

 حمدی که : 

  1 –حضور  در حلقه ستایشگران

2 –  سبقت در  رضوان

3 – روشنایی بر زخ

4 – همواری راه قیامت

5 – رتبه در نزد گواهان >>>>>> را موجب شود .

 

 پیام ها و نکته ها

1 - برای هر حمدی ، اثری است ، مانند  ، نورانیتِ عالَمِ برزخ.

2-    به زودی زندگی طبیعی ما  تبدیل به عالَم  ملکوت می شود .

3 - آنچه ملکوت ما را ساخته ، مجموعه ی  رفتارها، كردارها و اخلاق ما می باشد

4 -  روشنایی عالم برزخ ، راه قیامت كبری را آسان و منزلت انسانی را در منازل آخرت به كرامت و شرافت متصف می گرداند

5 -  حساب و جزای قیامت ،   هرگز ظلم بردار نیست و سنجش درآن  بسیار دقیق است ؛ در قرآن كریم آمده است : و لا یظلمون فتیلاً؛ ( نساء / 49 ) پس ‍ كمترین مقدار ظلم در آن عالم نیست .

6 -  ما سازنده آخرت  هستیم و به  خود كرده ها می رسیم .

 7 -   قیامت صحنه  ظهور مجموعه اعمال و رفتاری است كه انسان در تمام عمر به جای آورده است « فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره»

 8 -     حمد ، منشا   معرفت و   معرفت خود موجب ارتقای درجه دیگری از مراتب كمالات می شود،  

9 -   هر چه  حمد  به واقعیت نزدیك تر باشد، روح ستایشگر  در افقی بلندتر است؛ ستایشی كه جز در كتاب مرقوم - كه فقط مقربان شاهد آن می باشند - در جایی دیگر نیامده است .

10 - آدمی میتواند ، به  جایگاه فرشتگان برسد  و به مشاهده آن كتابی كه در افقی فوق زمان و مكان قرار دارد و به درجه ای كه بالاتر از وهم و عقل است - كه به عالم اعلی علیین تعبیر شده است - نایل گردد.

11 - - كسانی كه بتوانند به این مقام واصل شوند ، در صحنه ی سخت  قیامت   در آرامش و اطمینان   قرار خواهند داشت

 

 اشارات

     اگر در سایه تعالیم وحی ، تربیت صحیح و صالح نصیب كسی شود و قلب و جان او با نظام قدسی و ملكوتی آشنا گردد، روح او نیز هم سنخ ملائكه علیین می گردد و به مقامی بلندتر از مقام فرشتگان می رسد و در مقامی قرار می گیرد كه در آن ، همراه با مقربان از شاهدان كتاب مرقوم و نوشته شده ای باشد كه علم اوّلین و آخرین  را واجد است   : كَلّا  ِانََّ كتابَ الابرار لفی عِلِّیِّین و ما اَدراكَ ما عِلّیُّّون ، كِتابً مَرقومً ، یَشهَدُهُ المُقَرَّبُونَ    ( مُطَففین / 18 -20)

 

لطایف

عالم دیگر را برزخ نامیده اند . زیرا  برزخ بین مجرد و ماده است .  برزخ  برای گنهكاران و غفلت زدگان ، ظلمانی و تاریك و وحشت آور است ، ولی برای انسان های الهی و خدایی ، سرشار از سرور و لذّت است .

 حضرت علّامه طبا طبایی میفرماید : برزخ به نصّ قرآن برای همه وجود دارد ،؛ چنانکه سئوال قبر نیز به صورت مختصر است ؛ یعنی تا روح مهیّا میشود ، از او سئوال میشود ، بعد دری از بهشت به روی او باز میشود و « و یَأتیهِ رَوحُها وَ رَیحانُها » و دری از جهنّم به رویش گشوده می گردد « وَ یَأتیهِ نارُها وَ لَهَبُها » 1

 

پرسش :

1 -آثار حمد را در قیامت بیان نمایید .

2 -روح چگونه از سنخ ملکوت میشود ؟

 

پژوهش :

تحقیقی پیرامون گواهان در قیامت در آیینه ی  قرآن .

 

برای مطا لعة اوقات فراغت

 امام علی علیه السّلام :

اوج حیا این است گه آدمی از خودش شرم کند .2

 

اصلاح الگوی مصرف  

مقام معظّم رهبری

مقابله با اسراف و صرفه جویی صحیح ، با حرف امکان پذیر نیست و قوای مقننه و مجریه موظفند با قانونگذاری صحیح و اجرا و پیگیری قاطعانه ، الگوی مصرف را از " تولید تا مصرف و باز یافت " اصلاح کنند  (1/1/88)

 

 کاملی گر خاک گیرد زر شود     ناقصی ار زر برد خاکستر  شود

طلا را اگر به دست ناقصان بدهید ضایع میکنند و خاک را اگر به دست کاملان بدهید طلا میکنند و از شطح گیاه عسل میسازند . اگر عشق  کامل گردد ، بلا رنگ نعمت به خود گیرد و همه مصائب ، مشکلات ، رنجوریها ، عقده ها نا کامی ها ، اندوه ها و نقمتها خود مایه ی کمال و تعالی انسان میشوند . 



[1]  - در محضر علّامه طباطبایی ص 157 انتشارات نهاوندی
[2] - غررالحکم/ 6369 .