درس چهارم

ستایش شناسی

 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ،

وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ،

ستايش براي خداست كه اگر در برابر آن همه نعمتِ پياپي و بخششهای پیوسته كه بر بندگانش فرستاد، ستايش خود را به ايشان نمي‌آموخت، از نعمت‌هايش بهره مي‌جستند

وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ.

و از روزي‌اش گشايش مي‌يافتند و شكرا نه‌ي آن را به جا نمي‌آوردند.

 وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ

در اين صورت، از مرزهاي انساني برون مي‌افتادند و در وادي حيواني پاي مي‌نهادند،

فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ

و آن گونه مي‌شدند كه خدا در كتاب استوار خود فرمود:

 «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» ( س 25 ی 42 )

«آنان مثل چارپايانند، نه بيش‌تر، بلكه از چارپايان نيز گمراه‌تر.»

ستایش برظهور و تجلّی او

وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ،

ستايش براي خداست كه خود را به ما شناسانيد،

 وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُكْرِهِ،

و شيوه‌ي سپاسگزاريِ از خود را به ما آموخت،

 وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِهِ،

و درهاي علم به پروردگاري‌اش را به روي ما گشود،

 وَ دَلَّنَا عَلَيْهِ مِنَ الْإِخْلَاصِ لَهُ فِي تَوْحِيدِهِ،

و ما را به اخلاص ورزيدن در توحيدِ‌خود رهنمون ساخت،

 وَ جَنَّبَنَا مِنَ الْإِلْحَادِ وَ الشَّكِّ فِي أَمْرِهِ.

، و از شك و ناباوري نگاه داشت.

 

 واژه ها و ترکیب ها

حَبَسَ : باز میداشت

مُتَتَابِعَةِ : پی درپی

أَسْبَغَ : تمام گردانید ، فرستاد

 مُتَظَاهِرَةِ : پیوسته

عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ :  خود را به ما شناسانيد،

أَبْوَابِ الْعِلْمِ : در های علم

بِرُبُوبِيَّتِهِ : پروردگاري‌اش

وَ دَلَّنَا : و ما را رهنمون ساخت

  و جَنَّبَنَا     :  و ما را نگاه داشت

 

ترسیم

فقدان معرفت سپاس گزاری ------»  در شرایط :

-   بهره گیری از نعمت های پیاپی

-   گشایش زندگی به سبب روزی------» فقدان شکر ------»برون رفت از مرز های انسانی -----» مثل حیوان یا گمراه تر   

 

حمد خداوند به جهت  :

1 – الهام شکر

2 – باز شدن در های آگاهی به ربوبیّت

3 – هدایت به توحید خالص

4 – حفظ از هجوم شکّ و ناباوری

 

پیام  ها و نکته ها 

1 - معرفت حمد موهوبی ( هدیه خداوند ) است .

2 – فصل و مرز جدایی انسان از حیوان  اینست که ناطقِ حامد است .  

 3-  امتیاز انسان بر سایر موجودات دیگر ، به   ادراك ، انتخاب و تكلیف پذیری او است

4 -  حرکت تمامی حیوانات خطّی و تخلّف ناپذیر است .

 5 -  انسان برخودار از نعمت های الهی ، امّا غا فل از عنایات حق  ، از حیوان پست تر است . 

6– غفلت از  فضل الهی خلاف وظیفه بندگی است .

7 – هر گونه روز مرّگی ، تنزل  از مقام انسانی و تشبّه به  جنبنده ای درحال چرا در مرتعی  وسیع و از همه چیز بی خبر است .

9 - كمترین مرتبه معرفت ، علم ما به حکمت ، حاکمیّت و فیض و لطف خداست .  

10 - در انتخاب انسان برای سپاس ، یاد و شكر خود لطفی بس عظیم به او ارزانی داشته است .

11-  باید با تمام وجود در مقابل این احسان و كرامت ، خاضع و خاشع و شاكر باشیم .

12 -   باید به فطرت اصیل و سلیم خود، این كرامات الهی  را دریابیم .

13 -   در قدم بالاتر نیز باید با استدلال عقلانی اثبات كنیم كه جز ذات حضرت حق ، منعم دیگری در كار نیست.  ( بِیَده الخیر و هو علی كُلِّ شَیءٍ قَدیر )

14 – از الطاف الهی معرّفی ، ظهور و  تجلّی اش بربندگان است . 

15 -   از الطاف الهی  آموختن  شكر به بندگان  است  تا از مرز حیوان بودن خارج شوند.

16 – شکر نعمت یعنی استفاده از نعمت در جهات بایسته  و شایسته   آن . شکر نعمت ضامن بقای آن است .

17 -     بندگان با شناخت فطری به طور خودباور با حضرت حق مرتبط هستند و   هیچ ممكن نیست كسی خدا را باور نداشته باشد.

18-   فطرت ، حجَّتی برای مواخذه در قیامت است .

19 - تا زمینه فطری برای هدایت آماده نباشد، هدایت انبیا در لوح قلب و صحیفه نفس انسان تاثیری نخواهد داشت .

20-  كشف باطن جهان و غیب عالم برای عارف ، كشف مراتب باطن خود اوست

 

اشارات

1 -  از عمیق ترین معارف ،  معرفت نفس  می باشد. که ملازم با معرفت حضرت حق می باشد و همین ملازمه ، خود دلیل بر مطلب عمیقی است  

2 -  كشف باطن عالم ، همان كشف باطن انسان است ؛   پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلًَّم فرمود : مًن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ .

3 – الهام چیزی است که در قلب ا فاضه  میشود ، و فرق بین وحی و الهام آن است که الهام بی واسطه ملک و وحی با واسطه او است و وحی از خواص رسالت است و الهام از خواص ولایت ، وحی مشروط به رساندن است و الهام نیست .

 

لطایف

1 – سّر اینکه کلمه ی حدّ، در باره ی انسان به صورت جمع (حدود ) و در باره ی بهیمه به صورت مفرد آمده این است که انسان کمالات فرا وان و گوناگونی دار د ، امّا حیوان تنها یک حدّ دارد و آن بی عقلی است .1

2 – سرّ نامگذاری بهیمه به این نام آن است  که کلامش برای دیگران ابهام دارد و کارش مبهم  است و میزا ن روشن و نظم خاصّی ندارد ؛ مثلاً بدون رعایت حلال و حرام ، هر چه به مزاجش گواراست می خورد .2

3 - ذکر و یاد خدا ، موجب زیادی معرفت و زیادی معرفت موجب زیادی محبّت میگردد تا مرحله ی فنا ء  ، که در این صورت خوف و تر س از نا مطلوب در او نمی ماند .خداوند سبحان میفرماید : اَلا إِنَّ أَو لِیاءَ اللّهِ لا خوفٌ عَلیهِم وَ لا هم یَحزَنونَ ( یونس / 62 )

4 -  قدم بالاتر  آن است كه از  علم الیقین به حق الیقین ،  و از حق الیقین به عین الیقین برسیم و در محضر حضرت رب العالمین ، به شهود قطعی حضور یابیم ؛ ان شا ء الله ! آگاه باشید که بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان ا ندوهگین می شوند .   3

 

پرسش :

1 - چه نسبتی بین ذکر ، معرفت و محبّت خداوند است ؟

2 -گشایش ابواب علم به ربوبیّت را توضیح دهید .

 

پژو هش :

تبیین جایگاه انسان در فرض  فقدان و عدم دستیابی به  معرفت حمد .

 

برای مطا لعة اوقات فراغت

 امام علی علیه السّلام :

بر تو باد به استفاده از حلال و نیکی کر دن به خانواده و یاد خدا بودن در همه حال .[4]

کودک حق دارد که از تغذیه ی حلال و مطلوب و در دورة رشد از شیر پاک  مادر  بهره مند گردد . همه ی کودکان حق دارند از غذای حلالی و  پاکی که پدر و مادر فراهم می آورند به تناسب سن و رشد خود تغذیّه شوند .  ( روا نشناسی خانواده ، همسران برتر ، دکتر ا فروز ص 142 )

 

اصلاح الگوی مصرف

مقام معظّم رهبری                                                                                        

 بیماری اسراف ، از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آسیبها و مشکلات گوناگونی به وجود آورده و آینده ی کشور را تهدید می کند .  ( 1/1/88)

 

 نردبان تربیّت

در نردبان تربیّت باید از پله های متوالی عبور کرد :

پلّه ی ِ اوّل : درست خوردن ، درست خوابیدن ، درست نشستن و درست راه رفتن .

پلّه ی دوّم :  درست دیدن ، درست شنیدن و درست حرف زدن .

پلّه ی سوّم : درست فهمیدن ، درست بکار بردن و درست تحلیل کردن

پلّه ی چهارم : درست ترکیب کردن و درست قضاوت کردن .

اگر این پلّه ها با توالی پایدار و مستمر و با بصیرت درونی صورت گیرد بستر تربیّت دینی و زمینه ی دستیابی به فضایل الهی فراهم شده است . هر یک از این پلّه ها گامی به سوی نزدیک شدن به اهداف تربیّت دینی است . در بر داشتن این گامها دقّت و ظرافتی فراوانی  لا زم است  تا متربّی از روی فهم و تعقّل آن را طی کند .

[1] -   ریاض السّالکین ، ج ،1 ص 308

 [2] - تفسیر تسنیم ، ج1 ، ص 366

 [3] - در محضر علّامه طباطبایی ص 200

[4] - غرر الحکم / 6131 .

[5]  - تربیّت دینی ص 150 – 151 دکتر عبد العظیم کریمی ف   انتشارات قدیانی .