لطایف
1- حمد در آئینه
ی حکمت قرآنی
الحمد لله ربّ
العالمین (حمد جامع ، زیرا کلمة « العالمین » شامل نظام تکوین و
تشریع میشود )
اَلحمدُ لِلّهِ
الَّذ ی اَنزل علی عبده الکتاب ( کهف / 1 ) ( حمد برای برقراری
نظا م تشریع )
اَلحمدُلِله الذی
لَهُ ما فی السّموات و ما فِی الارض ( سبأ / 1 ) ( حمد برای
آفرینش نظام تکوین )
الحمدَلِلّهِ
الّذی هدانا لهذا و ماکنّا لنهتهدی لو لا ان هدانا اللّه (اعراف /
43 )( حمد برای نظا م تشریع و نظام تکوین )
ستایش هر ستایشگری
، در برابر هر کمالی و جمالی ، در حقیقت حمد خداست و جز او هیچ
کس سزاوار ستایش نیست . خدای سبحان نه تنها یگانه محمود ، که یگانه
حامد نیز هست ؛ زیرا حمد حقیقی بدون شناخت ولیِّ نعمت و همة کمالات
و نعمتهای او میسور نیست و غیر خدا چنین شناختی ندارد .
جز او هیچکس
سزاوار ستایش نیست . توفیق حمد و شکر الهی از بزرگترین نعمت های
خداوند و به تعبیر امام سجّاد علیه السّلام « فوز و فلاح » است ، :
یا مَن ذکرهُ شرفٌ للذاکرین و یا من شکره ُ فوزٌ للشّاکرین (
صحیفه سجّادیه دعای 11 )
متنعمان برای
همیشه از شکر و سپاس این فوز و نعمت عاجزند ؛ زیرا هر حمدی ، حمدِ
دیگر و هر شکری لزوم شکر دیگر را در پی دارد .
از این رو خدای
متعال در تبیین حکمت لقمان می فرماید : شکر خدا نعمتی است که نصیب
شاکر میشود ، همانگونه که زیان کفر کافران دامنگیر خود آنان است :
و لَقد اتینا لقمان الحکمه ان اشکر لله و من یشکر فانّما یشکر
لنفسه و من کفر فان الله غنیٌ حمید ( لقمان / 12 ) .
در آئینة قرآن
کریم حمد تنها در برابر منعم بودن خداوند نیست ، بلکه همة اسماء و
صفات و کلمات تکوینی و تدوینی او را نیز شامل میشود ؛ خواه اثر و
مقتضای آن به غیر برسد یا نرسد .
2 - حمد در آئینه
ی عرفان
حمد خداوند بر سه
قسم است .
حمد قولی حق ، ا
لحمد لله رب العالمین و الله نور السّموات والارض و ... است .
حمد فعلی حق ،
اظهار کمالات جمالی و جلالی اوست .
حمد حالی حق
تجلیّات اوست و ظهور نور ازلی اش . پس دار وجود یکپارچه دارالحمد
است . زیرا دار وجود یا قول اوست یا فعل اوست یا تجلیّات او .
آن کس که زکوی
آشناییست دا ند که متاع ما کجاییست
حمد بندگان نیز
بر سه قسم است :
حمد قولی: ا لحمد
لله رب العالمین ، شکرا لله
حمد فعلی : عبادات
، نماز ، انفاق
حمد حالی : براساس
ظرفیّت روح و قلب
1
پرسش :
ا – انواع حمد
بندگان را توضیح دهید .
2 – چرا از توصیف
خداوند نا توانیم .
پژوهش :
چند دعای صحيفه
ی سجّاديّه
با جملة نورانی « الْحَمْدُ لِلَّه » آغاز میشود ؟چرا ؟
اوقات فراغت :
حدیث
امام علی علیه
السّلام
فَقدُ البَصَرِ
اَهوَنُ مِن فِقدان البَصیره
2
از دست دادن
بینایی آسانتر است تا از دست داد ن بینش
شعر / غزل
حضرت امام خمینی (
ره )
هر کجا پا بنهی
حُسن وی آنجا پیداست هر کُجا سر بنهی سجده گا ه آن زیباست
همه سر گشته آن
زلف چلیپای ویند در غم هجر رخش این همه شور و غوغاست
جُمله خوبان بَرِ
حُسن تو سجود آورند این چه رنجی است که گنجینة پیر و
برناست
عاشقان سر نشینن
جهان قُدسند سر فراز آنکه به در گاه جمال تو
گداست
فارغ از ما و منست
آنکه به کوی تو خزید غافل از هر دو جهان کی به هوای من وما
است ؟
بر کن این خَرقة
آلوده و این بت بشکن
به در عشق فرو آ
که آن قبله نما است-
اصلاح الگوی مصرف
امام علی علیه
السّلام :
هیچ شرافتی بر تر
از اسلام ، و هیچ عزّتی گرامی تر از تقوا ، و هیچ سنگری نیکو تر از
پارسایی و هیچ شفاعت کننده ای کارساز تر از توبه ، و هیچ گنجی بی
نیاز کننده تر از قناعت ، و هیچ مالی در فقر زدایی ؛ از بین برنده
تر از رضایت داد ن به روزی نیست .
و کسی که به
اندازه ی کفایت از زندگی دنیا بر دارد به آسایش دست یا بد ، و
آسوده خاطر گردد . در حالی که دنیا پرستی کلید دشواری ، و مرکب رنج
و گرفتاری است . و حرص ورزی و خود بزرگ بینی و حسادت عامل بی
پروایی در گنا هان است و بدی ، جامع تمام عیب ها است .
3
مقام معظّم رهبری
اسلام عزیز و همه
ی عقلای عالم ، بر این نکته تأ کید میکنند که مصرف باید مدبّرانه
و عاقلانه مدیریّت شود .
این حرکت ، (
اصلاح الگوی مصرف ) گامی اساسی در روند پیشرفت و عدالت است
چرا
که بیماری
اسراف ، از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، آسیبها و مشکلات
گوناگونی
بوجود
آورده و آینده کشور را تهدید می کند
( 1/1/88 )
[1] - دیار عاشقان تفسیر جامع صحیفه سجّادیّه ، حسین انصاریان ،
ج 1 ص 101 – 102 ، چاپ دوّم 72 با تصرّف و تلخیص .
[2] - غررالحکم ، 6536
[3] - نهج البلاغه دشتی /حکمت 371