آسیب شناسی دینی
اشاره :
اصطلاح آسیب شناسی در همه ی رشته های علوم اعم از ریاضی ،
تجربی ، انسانی و کاربردی به کار گرفته شده است ما
برآنیم به این موضوع در قلمرو دین بپردازیم
.
شناخت واژه ها
الف ) آسیب شناسی
آسیب ( اسم ) ، به معنای زیان ، خسارت ، زخم ، عیب ، رنج
می باشد.1
آسیب شناسی ، مسیر شناخت زیانها و خسارت های وارده از روی
آسیب ، شناخت نوع آسیب و آثار و محل آن ، نقطه نفوذ و ایجاد تخریب
و مزاحمت دشمن است . ناحیه ای که آسیب می پذیرد ، ناحیه ای است که
مواظبت از آن لازم است و نیاز به توجه و مراقبت دارد و باید
اقدامات ویژه ای برای ترمیم و تکمیل آن بشود
.
مثلا در آسیب پذیری یک جامعه ، بیکاری به چشم نمی خورد ، هر
چه هست فعالیت یکی و انتقال دیگری است ، جامعه آسیب پذیر در حقیقت
جامعه بیگانه پذیر است و از خود بیگانه می شود و در همان حال با
بیگانه یگانه می شود و صفات آن را منفعلانه در خود متجلی
می سازد .2
ب
: دین
واژه دین بیش از نود بار در قرآن با معانی ذیل به کار رفته
است :
جزا و پاداش ، اطاعت و بندگی ، ملک و سلطنت ، شریعت و قانون ،
ملت ، تسلیم و اعتقادات و در روایات نیز با تعابیر گوناگون آمده
است . آیه الله جوادی در تعریف دین می فرمایند : معنای اصطلاحی دین
مجموعه ی عقاید ، اخلاق ، قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور
جامعه ی انسانی و پرورش انسانها باشد ، گاهی همه این مجموعه ، حق و
گاهی همه ی آن باطل و زمانی مخلوطی از حق و باطل است. اگر مجموعه
حق باشد آن را از دین حق و در غیر این صورت آن را باطل و یا
التقاطی از حق و باطل می نامند . پس دینی که مجموع حق و باطل باشد
دین باطل است ... دین حق ، دینی است که عقاید ، اخلاق ، قوانین و
مقررات آن از طرف خدا نازل شده و دین باطل دینی است که از ناحیه ی
غیر خداوند تنظیم و مقرر شده باشد. 3
بنابراین:
آسیب شناسی دینی به مفهوم شناخت آسیب ها و اشکالاتی است که به
اعتقادات و باورهای دینی و یا به آگاهی و معرفت دینی و علمی در یک
جامعه دینی وارد می شود و یا ممکن است وارد شود.
پیشینه مبحث :
شاید
بتوان مدعی شد که شهید مطهری اولین کسی بود که اصطلاح آسیب
شناسی دینی را وارد حوزه اندیشه دینی کرد . 4
زمینه ها و ابعاد آسیب شناسی
آسیب های دینی می تواند عوامل و منشاء های گوناگون داشته باشد ولی
مجموع آن در دو بُعد ظهور پیدا می کند . بُعد اول به عقاید و معرفت
دین شناسان و یا مدعیان دین شناسی و بُعد دوم مربوط به عمل و رفتار
دینداران و متظاهران به دین می باشد .5
موضوعات آسیب شناسی دینی
در این شماره به موضوعات کلی آسیب شناسی دینی پرداخته و در
شماره ی آینده به یاری خداوند دیدگاه استاد شهید مطهری را در این
راستا مطرح می کنیم .
1- آسیب شناسی عقاید دینی :
شناخت آسیب ها و آفاتی است که به اصل اعتقاد و باور دینی زیان
می رساند . مانند تحریف ، خرافه ، هدف قرار دادن دین به جای واسطه
قرار دادن آن ، انتساب دروغ به خدا و حضرت معصومین علیهم السلام ،
هدف در این نوع آسیب شناسی ، شناخت آسیب ها و آفاتی است
که به معرفت و شناخت آدمیان از دین زیان می رساند
.
2- آسیب شناسی معرفت دینی :
برداشت و فهم غلط از دین و مفاهیم دینی که منجر به عمل غیر دینی
دینداران می شود مانند اشتباهِ آن دسته از مدعیان دین شناسی که
قائل به جدایی دین از سیاست هستند .
3- آسیب شناسی جامعه دینی:
شناخت آفات و آسیب هایی که ممکن است یک جامعه دینی (به جهت داشتن
ماهیت دینی ) بدان مبتلا شود . آفاتی همچون زهد گرایی افراطی ، ریا
کاری ، توجه به ظاهر دین و ...
4- آسیب شناسی دینداری :
شناخت آسیب ها و موانعی که در عمل موجب گریز دین باوران به خصوص
نسل جوان و تحصیل کرده از دین می شود . آسیب هایی مانند القای
شبهات و شیوع مفاسد اخلاقی ...
5- آسیب شناسی نهادهای دینی :
شناخت آسیب ها و آفاتی که دامنگیر نهادهای دینی می شود . طبیعتا
در صورتی که نهاد های دینی آسیب ببینند جهت گیری ه ، برنامه ها و
فعالیت های آنان از اهداف اصلی فاصله می گیرد . کاهش مخاطبین ،
سرخوردگی ، بیزاری ، عدم امتناع فکری ، نداشتن جاذبه های فکری و
معنوی و ... از تبعات این آسیب هاست .
1-
فرهنگ واژه نوین
–
دکتر محمد قریب
2-
مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور درباره مسئله آسیب پذیری فرهنگی
3-
شریعت و آیینه معرفت ، ص 93
4-
علی دژاکام
–
معرفت دینی ص 97
5-
همان