جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) :اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ يُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ يُحْرَمُهُ الأْشقياءُ؛ دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مىشود و بدبختان از آن محرومند. (امالى طوسى، ص 488)
**********************************
قله های فقه شیعه - آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره)
آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی فقهای بزرگ امامی و مرجع تقلید شیعیان جهان بود. نقل شده است: در زمان مرجعیت مرحوم حضرت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی بعضی از علماء به روش مرجعیت ایشان و اداره حوزه علمیه و رسیدگی به امور طلاب و شیعیان اعتراض داشتند و وقتی به گوش ایشان میرسید، پیام امام عصرارواحنا فداه را نشان میدادند که حضرت فرموده بودند:"ارخص نفسک و اجعل مجلسک فی الدهلیز و اقض حوائج الناس نحن ننصرک"یعنی خودت را در دسترس مردم قرار بده و محل نشستنت را راهروی منزلت انتخاب کن (تا مردم راحت با توتماس بگیرند) و حوائج مردم را برآورده کن ما یاریت میکنیم.اگر کسی حالات آن مرحوم را بخواند، در مییابد که ایشان صد در صد به این دستور عمل میکردند و نصرت امام عصر روحی فداه را به وضوح میبیند.
(بنقل از سایت sepid.blogfa.com)
**********************************
احکام تقلید
س: گاهى از افراد کم اطلاع از مسائل دينى درباره مرجع تقليد شان پرسش مىشود، مىگويند نمىدانيم، يا اظهار مىدارند که از فلان مجتهد تقليد مىکنيم، ولى عملاً التزامى به خواندن رساله آن مجتهد و عمل به فتاواى او ندارند، اعمال اينگونه افراد چه حکمى دارد؟
ج: اگر اعمال آنان موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدى باشد که وظيفه دارند از او تقليد کنند، محکوم به صحّت است.
(اجوبه الاستفتائات، سئوال 7)
**********************************
احکام سازمانی
س: اگر شخصى مقدارى حقوق يا مزاياى خاصى که بهطور قانونى به او اعطا شده از دولت طلب داشته باشد، ولى دلائل قانونى براى اثبات حق خود در اختيار نداشته باشد و يا قادر بر مطالبه آن نباشد، آيا جايز است به مقدار حق خود از اموال دولتى که در اختيار دارد به عنوان تقاص بردارد؟
ج: جايز نيست اموال دولتى را که بعنوان امانت در اختيار و تحت تصرف او هستند به قصد تقاص براى خود بردارد، در نتيجه اگر مال يا حقى از دولت طلب دارد و مىخواهد آن را بگيرد براى اثبات و مطالبه آن بايد از راههاى قانونى اقدام نمايد.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1967)
**********************************
احکام عبادی
س: کسى که عمداً نماز را ترک کند يا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟
ج: نمازهاى روزانهاى که در پنج نوبت خوانده مىشود، از واجبات بسيار مهم شريعت اسلامى بوده و بلکه ستون دين است و ترک يا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 338)
**********************************
احکام اقتصادی
س: زن و شوهرى براى اينکه خمس به اموال آنها تعلّق نگيرد، قبل از رسيدن سال خمسىشان، اقدام به هديه کردن سود سالانه خود به يکديگر مىکنند، اميدواريم حکم خمس آنها را بيان فرماييد.
ج: با اينگونه بخشش که صورى و براى فرار از خمس است، خمسِ واجب از آنان ساقط نمىشود.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 857 )
**********************************
احکام فرهنگی
س: مشاهده برنامههاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مىشوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استانهاى مجاور دولتهاى خليج فارس برنامههاى تلويزيونى آن دولتها را مشاهده کنند، حکم آن چيست؟
ج: از آنجا که برنامههايى که توسط ماهوارههاى غربى پخش مىشوند و همچنين برنامههاى تلويزيونى بيشتر دولتهاى مجاور، دربردارنده آموزش افکار گمراهکننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده آنها باعث گمراهى و فساد و ارتکاب کارهاى حرام مىگردد، بنا بر اين دريافت و ديدن آنها جايز نيست.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1184 )
**********************************
احکام اجتماعی
وارد شدن به مراکز آموزشى مختلط براى تعليم و تعلّم اشکال ندارد، ولى بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خوددارى نموده و همچنين از اختلاطى که موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب شود.
« پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله بخش استفتائات »
**********************************
واژه شناسی فقهی
احتياط واجب: احتياطى است بدون همراه بودن با فتوى، كه رعايت آن واجب است؛ ولى مقلد مىتواند به جاى آن، به فتواى مجتهد ديگرى كه پس از آن مجتهد، از ديگران اعلم است، مراجعه كند.
احتياط مستحب: احتياطى است همراه با فتواى مجتهد، كه رعايت آن خوب است؛ ولى واجب نيست و مقلد نمىتواند در آن مسأله، به مجتهد ديگر رجوع كند.
(اجوبه الاستفتائات، سئوال47 و46 )