جلوه های نورانی
امام علی علیه السلام :خَيرُ العِلمِ مانَفَعَ؛ / (غررالحکم و دررالکلم،ص 354)
بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
**********************************
قله های فقه شیعه
سیدمحمد محقق داماد (رحمت الله علیه)
آیت الله العظمی حاج سیدمحمد محقق داماد ، مرد دانش و تحقیق ، یکی از ستارگان فروزان فقاهت ویکی از فقیهان نامدار شیعه درقرن چهاردهم هجری می باشند که پرورش یافتگان مکتب او ، امروز رهبران فکری اجتماع می باشند. مرحوم محقق به برکت استعداد ذاتی و ذوق و شوق فراوان تحصیلی ، دردوران اقامت درقم ، به مراتب عالیه علمی نائل آمد. ایشان با شرکت در دروس حضرت آیات آقاسیدمحمدتقی خوانساری ،حاج میرزامحمد همدانی ، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و مرحوم سیدمحمد حجت کوه کمری و سرانجام درس آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بهره های فراوان برد و استعداد درخشان خود را دراین محاضر منور نشان داده و مورد عنایت و توجه خاص استاد حائری قرارگرفت. همین عنایت خاص استاد موجب گردید تا به افتخار دامادی و مصاهرت وی نیز نائل آید و عنوان جدیدی بر عنوان پیشین وی(محقق) افزوده شد و به صورت «محقق داماد» درآمد. پس از ارتحال حاج شیخ عبدالـکریم حائری ، معظم له تدریس درحوزه علمیه قم را شروع کرد و درمدت اندکی ، محضر درس وی به صورت مجمع فضلاء و دانشمندان و محل ملاقات اندیشمندان اهل درد درآمد، درس ایشان ، مجتهدپرور و مرکز تلاقی افکار و تضارب اندیشه ها بود. دراثر همین تمحض درعلم بودکه جمعی از زبدگان حوزه به محفل گرم و باصفای وی می شتافتند. افرادی مانند شهدای والامقام بهشتی ،مطهری ، امام موسی صدر ، مفتح ، مصطفی خمینی، قدوسی و آیات عظام: مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی ، نوری همدانی ، جوادی آملی ، علی مشکینی از خرمن دانش او خوشه ها چیدند. مرحوم آیت الله محقق داماد ازنظر خصوصیات اخلاقی فردی زاهد و پارسا بود. هرگز به مقامات صوری و مناسب ظاهری اهمیّت نمی داد. ازتواضع و ادب خاصی برخوردار بود و سخنان وی تأثیر عمیقی در دل شـنوندگان می گـذاشت. وی در سال 1388 ه.ق رحـلت و درصحن مطهر حضرت معصومه (س) مدفون گردید.
[ منبع : بنقل از سایت حوزه hawzah.net ]
**********************************
احکام سفر
ملاک تحقق سفر شغلى
س: اگر بنده روزانه از محل سکونتم به محل کار که بيشتر از حدّ ترخّص فاصله دارد بروم حکم مسافر دارم يا خير؟ در اين صورت اگر به تهران سفر کنم و از تهران به محل کارم بروم حکم نماز و روزهام چگونه است؟
ج: کسى که از وطن خود براى کار مسافرت مىکند (حدود 45 كيلومتر با حداقل 5 /22 کيلومتر رفت) چنانچه طورى است که در هر ده روز چند بار يا حداقل يک بار مسافرت مىکند، چنين شخصى تا زمانى که ده روز در وطن يا جاى ديگر اقامت نکرده، نمازش از سفر سوم تمام و روزهاش صحيح است و اگر ده روز در جايى اقامت کند، در سفر اول نمازش قصر است؛ و صِرف رفتن به بيش از حدّ ترخّص، سفر شرعى صدق نمىکند و موجب شکسته شدن نماز و بطلان روزه نيست و رفتن از محل سکونت به تهران اگر براى شغل نباشد، در چنين سفرى نماز شکسته و روزه نيز صحيح نمىباشد.
**********************************
احکام فرهنگی
س 1171: اگر رفتن به عروسى بهخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟
ج. اصل شرکت در عروسىهايى که احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأييدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
**********************************
احکام سازمانی
س 552: در اماکن نظامى هنگام بر پايى نماز جماعت که در وقت ادارى است، تعدادى از نظاميان به خاطر شرايط کارى در آن شرکت نمىکنند، با آنکه انجام آن کارها بعد از وقت ادارى و يا در روز بعد ممکن است. آيا اين عمل سبک شمردن نماز است؟
ج: بهتر است براى درک فضيلت نماز اول وقت و جماعت، کارهاى ادارى به گونهاى تنظيم شود که آنها بتوانند اين فريضه الهى را بهصورت جماعت و در کمترين مدت بخوانند.
**********************************
احکام نذر
س: من نذر کردم که تا رسيدن اين رمضان 30 روز روزه بگيرم ولى تا الان نتوانستم حالا تکليف من چيست؟ اگر به نذرم عمل نکنم چه مىشود؟
ج: اگر موقع نذر کردن صيغه نذر را خواندهايد و قدرت گرفتن سى روز روزه را داشتهايد بايد به نذرتان عمل کنيد و اگر عمل نکنيد بايد کفاره مخالفت نذر را بپردازيد.
**********************************
احکام صدقه
س: اگر صدقه جمع شده با رضايت خودم به كسى قرض دهم تا مشكل طرف مقابل حل شود و بعد از حل مشكل به من برگرداند و براى صدقه استفاده كنم حكم آن چيست؟
ج: اگر مبلغ صدقه از خودتان بوده و جمع كردهايد و هنوز به فقير ندادهايد، از ملك شما خارج نشده و اختيار آن دست خود شماست مگر اينكه در صندوق كميته امداد ريخته باشيد.
**********************************
احکام اقتصادی
س 1774: آيا جايز است اشخاص، اموال خود را نزد افراد ديگر به وديعه بگذارند و هر ماه سود دريافت کنند؟
ج: اگر سپردن اموال به ديگران براى بهرهبردارى از آن تحت عنوان يکى از عقدهاى صحيح باشد، اشکال ندارد و سود حاصل از بکارگيرى آن هم بدون اشکال است، ولى اگر به عنوان قرض باشد، هرچند اصل قرض صحيح است، ولى شرط سود در ضمن آن شرعاً باطل است و سودهاى گرفته شده ربا و حرام است.
س: آيا فروش كالايى به مبلغى بيش از قيمت روز در ازاى دريافت چک ده روزه بنا به تصميم و اختيار خريدار اشكال ربوى دارد؟
ج: نسيه فروختن اشکالى ندارد اگر چه از قيمت نقد بيشتر بگيرد.
**********************************
واژه شناسی فقهی
سجده تلاوت
در قرآن كريم 15 آيه وجود دارد كه به آيات سجده معروف است و در چهار مورد آن، انسان بايد پس از خواندن يا شنيدن آنها بىدرنگ در برابر عظمت الهى سجده كند و در 11 مورد ديگر مستحب است، اين سجده را سجده تلاوت مىنامند.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir