جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) :أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لَا یَجْعَلُ فِی كُلِّ جُمْعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِه (وای بر هر مسلمانی که در هر هفته، روزی را برای آموختن و سوال کردن از دینش قرار ندهد.)
بحار الانوار/ج 1/ 176
**********************************
قله های فقه شیعه - آیت الله بروجردى(ره)
مرحوم آیت الله بروجردى از فحول علما و برجستگان فقهاى امامیّه در عصر خویش و از مجتهدان طراز اوّل و از مراجع علىالاطلاق عصر حاضر بودند . ایشان علاوه بر مکانت و مراتب علمى داراى چهرهاى نورانى و بسیار جذّاب بود به گونهاى که موجب جذب و جلب هر بینندهاى مىشد. شیخ حسن باقورى - از دانشمندان معروف مصر و وزیر اوقاف وقت آن کشور - زمانى که در قم با آیتالله بروجردى ملاقات کرده بود، پس از مراجعت به مصر در پاسخ یکى از دانشمندان مصرى که از وى پرسیده بود: آیتالله بروجردى پیشواى شیعیان را چگونه یافتى؟ گفت: اعظم شخصیّه رایْتُه فی عُمری؛ آیت الله بروجردى بزرگترین شخصیتى است که در عمرم دیدهام. این ملاقات چنان ثمربخش و مفید بود که در روحیّه آن دانشمند مصلح مصرى موثر واقع شد به نحوى که زمینهاى شد براى تماسهاى بعدى دانشمندان مصرى و ارتباط دارالتقریب مصر و چاپ کتابهای مهم عالمان شیعه.
(بنقل از پایگاه اطلاع رسانی تبیان)
**********************************
احکام تقلید
تقليد، مسأله عقلى يا ادلّه شرعى
س: آيا تقليد، صرفاً يک مسأله عقلى است يا ادلّه شرعى نيز دارد؟
ج: تقليد، ادلّه شرعى دارد و عقل نيز حکم مىکند که شخص ناآگاه به احکام دين بايد به مجتهد جامعالشرايط مراجعه کند
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1)
امام خمینی (ره) دربارۀ فلسفه جواز تقلید می فرمایند: «علما بر جواز تقلید استدلالهای مختلفی نموده اند که مهمترین و محکمترین آنها بلکه می توان گفت تنها دلیل همان بناء و سیره ی عقلاً بر رجوع جاهل به عالم و کارشناس است که از قضایای فطری و ارتکازی شمرده است و انسان بر اساس فطرت، آگاه است که باید در تمام مسائل که از آنها اطلاع ندارد به عالم مراجعه کند چه آن مسائل مربوط به اداره ی زندگی و حیات مادی باشد یا غیر آن .مثال: در صنعت به صنعتگر، در بیماری به پزشک و ... مراجعه می کنند».
( تهذیب الاصول، ج 3، ص 163، تقریرات امام خمینی )
**********************************
احکام عبادی
تاخیر در خواندن نماز
س: من تا دير وقت سر کارم هستم، بهطورى که ساعت يازده شب به منزل بر مىگردم و در هنگام کارهم به خاطر کثرت مراجعه کنندگان وقت خواندن نماز مغرب و عشا را ندارم. آيا خواندن نماز مغرب و عشا بعد از ساعت يازده شب صحيح است؟
ج: اگر از نصف شب به تأخير نيفتد، اشکال ندارد، ولى تلاش کنيد که از ساعت يازده شب به تأخير نيفتد بلکه تا مىتوانيد نماز را در اول وقت آن بخوانيد.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 348)
**********************************
احکام سیاسی | اطاعت مراجع از ولی فقیه
س: آيا اوامر ولى فقيه براى همه مسلمانان الزام آور است يا فقط مقلدين او ملزم به اطاعت هستند؟ آيا بر کسى که مقلد مرجعى است که اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه ندارد، اطاعت از ولى فقيه واجب است يا خير؟
ج: بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مىشود، چه رسد به مقلدين آنان. به نظر ما التزام به ولايت فقيه قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين(عليهمالسلام) نيست.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 62 )
**********************************
احکام اقتصادی
سود سپرده گذاری
س: آيا درصدى که سپردهگذاران به عنوان سود از بانکها دريافت مىکنند، ربا محسوب مىشود؟
ج: ربا نيست و اشکال ندارد.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1620 )
هبه واحد مسکونى
س: به دخترم يک واحد مسکونى به عنوان جهيزيه عروسيش دادهام، آيا اين واحد مسکونى خمس دارد؟
ج: اگر هبه واحد مسکونى که به دخترتان بخشيدهايد، عرفاً مطابق شأن شما محسوب شود، و در بين سال خمسى بخشيده باشيد، دادن خمس آن واجب نيست.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 855 )
**********************************
احکام فرهنکی
ترویج فرهنگ مهاجم
س: با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى که در تضاد با اخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادتهاى غيراسلامى، مثل به گردن آويختن صليب طلايى توسط بعضى از مردان، و يا استفاده بعضى از زنان از مانتو با رنگهاى زننده، و يا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زيورآلات و عينکهاى تيره و ساعت هايى که جلب نظر مىکند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبيح است، و عدهاى از آنها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منکر هم اصرار بر کار خود دارند، اميدواريم حضرتعالى روشى را که بايد در برابر اين افراد در پيش گرفت، بيان فرماييد.
ج: پوشيدن طلا يا آويختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشيدن لباسهايى که از نظر دوخت يا رنگ يا غير آن تقليد و ترويج فرهنگ مهاجمِ غير مسلمانان در نظر عرف محسوب مىشود، جايز نيست. همچنين استفاده از زيورآلاتى که استعمال آن تقليد از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمين محسوب شود، جايز نيست، و بر ديگران واجب است که در برابر اينگونه مظاهر فرهنگى تقليدى از بيگانگان مبادرت به نهى از منکر زبانى کنند.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1073 )
**********************************
واژه شناسی فقهی
س: مراد از جاهل مقصّر و جاهل قاصر چه کسى است؟
ج: جاهل مقصر به کسى گفته مىشود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مىداند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مىکند و جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.
(اجوبه الاستفتائات، سئوال47 و46 )
**********************************
احکام سازمانی
نحوه هزینه بودجه خريد غذا و ميوه براى ميهمانهاى رسمى ادارى
س: اگر بعضى از مسئولين از بودجهاى که جهت خريد غذا و ميوه براى ميهمانهاى رسمى ادارى در اختيار آنان گذاشته مىشود، سوءاستفاده کنند و آن را در موارد ديگرى مصرف نمايند، اين کار چه حکمى دارد؟
ج: مصرف نمودن اموال دولتى در غير مواردى که اجازه داده شده، در حکم غصب است و موجب ضمان مىباشد، مگر آنکه با اجازه قانونى مقام مسئول بالاتر صورت بگيرد.
( اجوبه الاستفتائات، سئوال 1966 )