1. حدیث« اَلعِلمُ رَأسُ الخَيرِ كُلِّهِ، وَ الجَهلُ رَأسُ الشَّرِّ كُلِّهِ » از کدام معصوم(ع) می باشد؟
الف)پیامبر اکرم(ص)
ب)امام علی(ع)
ج)امام صادق(ع)
د)امام باقر(ع)
2. کدامیک از عبارت های زیر دلالت بر حکم «احتیاط» نمی کند؟
الف) «فيه اشکال»
ب) «مشکل»
ج) «لايخلو من اشکال»
د) «لا اشکال فيه»
3. وظیفه مقلد در هنگام تعارض فتوای ولى امر مسلمين با فتواى مرجع تقلید چیست؟
الف)در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولى امر مسلمين بايد اطاعت شود.
ب) در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که با مسائل فردى ارتباط دارد، نظر ولى امر مسلمين بايد اطاعت شود.
ج) در مسائل فردى محض، هر مکلفى بايد از فتواى مرجع تقليدش پيروى نمايد.
د) الف و ج
4. حدیث« اَلعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرةٍ کَالسّائِرِ عَلَی غَیرِ الطَّریقِ وَ لایَزیدُهُ سُرعَةُ السَّیرِ مِنَ الطَّریقِ إِلَّا بُعداً » از کدام معصوم(ع) می¬باشد؟
الف) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
ب) حضرت علی(علیه السلام)
ج) امام صادق(علیه السلام)
د) امام باقر(علیه السلام)
5. آیا واحد مسکونى که از طرف پدر و مادر به دختر هبه می شود خمس دارد؟
الف) اگرعرفاً مطابق شأن فرد نباشد، دادن خمس آن واجب نيست.
ب) مطلقاً هبه خمس ندارد.
ج) چه عرفاً مطابق شأن فرد باشد و چه نباشد، خمس دارد.
د) عرفاً مطابق شأن شما محسوب شود، و در بين سال خمسى بخشيده باشيد، دادن خمس آن واجب نيست.
6. استفاده از خانههاى مسکونى وابسته به مؤسسه توسط افرادى که واجد شرايط نيستند، ..........
الف) مکروه است.
ب) اشکال ندارد.
ج) حرام است.
د) جايز نيست.
7. مشاهده برنامه هاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مى شوند، چه حکمى دارد؟
الف) مطلقاً حرام است.
ب) مفسده داشته باشد جایز نیست.
ج) دیدن برنامه های آموزنده آن اشکال ندارد.
د) دیدن آن مطلقاً بدون اشکال است.
8. ....احتياطى است همراه با فتواى مجتهد، كه رعايت آن خوب است؛ ولى واجب نيست و مقلد نمىتواند در آن مسأله، به مجتهد ديگر رجوع كند، مربوط به کدام واژه فقهی است ؟
الف)احتیاط مطلق
ب) احتياط واجب
ج) احتياط مستحب
د) احتیاط جایز
9. احتياطى است بدون همراه بودن با فتوى، كه رعايت آن واجب است؛ ولى مقلد مىتواند به جاى آن، به فتواى مجتهد ديگرى كه پس از آن مجتهد، از ديگران اعلم است، مراجعه كند، مربوط به کدام واژه فقهی است؟
الف)احتیاط مطلق
ب) احتياط مستحب
ج) احتياط واجب
د) احتیاط جایز
10. حکم درصدى که سپرده گذاران به عنوان سود از بانکها دريافت مى کنند، چیست؟
الف) ربا نيست و اشکال ندارد.
ب) ربا است و اشکال دارد.
ج) ربا نيست و اشکال دارد.
د) ربا است و اشکال ندارد.
11. کسى که عمداً نماز را ترک کند يا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟
الف)اشکال دارد و باید توبه کند.
ب) شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.
ج) اشکال دراد ولی نیازی به توبه ندارد.
د) شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب نیست.
12. گفتن جملات غلوّ آميز در مداحى توسط مداحان چه حکمی دارد؟
الف)مکروه است.
ب) اشکال ندارد.
ج)جایز است
د) جايز نيست.
13. « آیت الله موسس» لقب کدام مرجع عالیقدر می باشد؟
الف)آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی
ب) آیت الله سید عبدالکریم حائری
ج) آیت الله بروجردی
د) آیت الله حکیم
14. رجوع به تقليد از میّت که مرجع تقلید فرد مقلِّد بوده است و بعد از فوت آن مرجع عدول به مرجع دیگرداشته، چه حکمی دارد؟
الف)مطلقاً غیر ممکن است.
ب) مطلقاً عدول از ايشان به مجتهد زنده در مسائلى که عدول نموده ايد، جايز نيست.
ج)عدول در صورتی ممکن است که ميّت یعنی مرجع تقلید فوت شده نسبت به مجتهد زنده اعلم است.
د)عدول صرفاً از زنده به زنده جایز است.
15. پولى که شرکتهاى بيمه بر اساس قرارداد براى جبران خسارت به فرد بيمه شده پرداخت مى کنند، چه حکمی دارد؟
الف) خمس ندارد.
ب)خمس دارد.
ج) با حاکم شرع مصالحه می شود.
د)برای اولین بار خمس تعلق می گیرد.
16. اعتقاد به اصل ولايت فقيه از نظر مفهومی چه حکمی دارد؟
الف)صرفاً مورد تأييد عقل است
ب)صرفاً حکم شرعى تعبدى است.
ج). حکم شرعى توصلی است که مورد تأييد عقلا نيز مى باشد.
د) حکم شرعى تعبدى است که مورد تأييد عقل نيز مى باشد.
17. اشتغال به کار غيرادارى در زمان کار چه حکمی دارد؟
الف) مطلقاً اشکال دارد.
ب) مطلقاً اشکال ندارد.
ج) با اذن مسئولى که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد، بلا اشکال است.
د) با اذن یکی از افراد مافوق، بلا اشکال است.
18. تراشيدن ريش چه حکمی دارد؟
الف) اشکال ندارد.
ب)بنا بر احتياط حرام است.
ج) مکروه است.
د)جایز است، ولی احکام و آثار فسق بر آن مترتّب مى شود.
19. آيا درصدى که سپرده گذاران به عنوان سود از بانکها دريافت مى کنند، ربا محسوب مى شود؟
الف) ربا نيست و اشکال ندارد.
ب) ربا محسوب می شود و اشکال دارد.
ج) بهره محسوب می شود و اشکال دارد.
د) صرفاً ربای قرضی محسوب می شود.
20. حدیث«اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی» از کدام معصوم (ع) می باشد؟
الف) امام صادق(ع)
ب)امام علی(ع)
ج)امام کاظم(ع)
د)امام باقر(ع)
21. حکم وضو و غسل با آبى که بهطور طبيعى غليظ است، چيست؟
الف)اشکال دارد.
ب)اشکال ندارد.
ج) حکم آب مضاف را دارد.
د)الف و ج
22. حکم نماز جمعه در عصر غیبت چیست؟
الف)واجب تخييرى است.
ب)واجب تعیینی است.
ج)مستحب مؤکد است.
د)واجب عینی است.
23. مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟
الف) زرتشتى ها، نصارى
ب) یهودی، صابئين
ج) شیعه، سنی
د)الف و ب
24. انجام اعمالى که به نظر کارمند مخالف قانون هستند ولى مسئول بالاتر ادعا مى کند که اشکال ندارد و خواهان انجام آنهاست، چه حکمى دارد؟
الف) انجام آن اشکال دارد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثرى ندارد.
ب)انجام هرگونه اوامر مسئول ضروری می باشد.
ج)نظر مسئول مافوق قانون است.
د)هیچکدام
25. سقط جنين در اسلام چه حکمى دارد؟
الف) شرعاً حرام است.
ب)اگر استمرار حاملگى براى حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد.
ج) بعد از دميدن روح جايز نيست، مگر آنکه استمرار باردارى، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند.
د)همه موارد
26. آيا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن بر لباس باقى مى ماند، نجس است؟
الف) اگر عين خون نباشد و فقط رنگ آن باقى مانده باشدکه با شستن از بین نمی رود، پاک است.
ب) بعد از شستن اگر عين خون بماند، اشکال ندارد.
ج) اگر رنگ خون باقى مانده باشدکه با شستن از بین نمی رود، نجس است.
د) مطلقاً نجس است.
27. معاشرت با مسلمانانى که به امور دينى بهخصوص خمس پايبند نيستند، چه حکمى دارد؟
الف) استفاده از غذای آنها مطلقاً جایز نیست.
ب) استفاده از اموال آنان از قبيل غذا و مانند آن، اگر يقين به تعلّق خمس به آن نداشته باشيد، اشکال دارد.
ج)استفاده از اموال آنان از قبيل غذا و مانند آن، تا يقين به تعلّق خمس به آن نداشته باشيد، اشکال ندارد.
د) حکم اهل کتاب را دارند.
28. آيا جايز است انسان بعضى از اعضاى بدنش (مثل کليه) را به شخصى که به آن نياز دارد، بفروشد؟
الف) فروختن حرام است ولی هدیه دادن مستحب است.
ب) مطلقاً جایز نیست، چه در قبال وجهی و چه به صورت اهدایی
ج) اگر برداشتن آن عضو از بدن خطر و يا ضرر قابل ملاحظه اى براى اهداء کننده عضو نداشته باشد، اشکال ندارد.
د) اگر برداشتن آن عضو از بدن خطر و يا ضرر قابل ملاحظه اى براى اهداء کننده عضو داشته باشد، کراهت دارد.
29. پوست نازکى که خود بخود از دست ها، لب ها، پاها و ساير قسمت هاى بدن جدا مى شود، محکوم به چه حکمی است؟
الف) محکوم به طهارت است.
ب) محکوم به نجاست است.
ج) کثیف است.
د)هیچکدام
30. گوشدادن به غنا در اسلام چه حکمی دارد؟
الف) مطلقاً جایز است.
ب) مطلقاً مکروه است.
ج). مطلقاً مباح است.
د)مطلقاً حرام است.
31. چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نيت ادا صحيح است؟
الف) به اندازه یک رکعت
ب) به اندازه دو رکعت
ج) به اندازه یک رکن
د) به اندازه دو رکن
32. تراشيدن آن مقدار از موى صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق مى کند، چه حکمی دارد؟
الف) بنا بر احتياط مکروه است.
ب) مطلقاً حرام نیست.
ج) بنا بر احتياط حرام است.
د) مطلقاً حرام است.
33. مسئوليت مراقبت از شخص بيمار (پدر و مادر) در صورتى که قادر به استخدام پرستار از مال خودش نباشد، بر عهده کدام عضو خانواده می باشد؟
الف)پسر بزرگتر (با داشتن توانایی)
ب)دختر بزرگتر (با داشتن توانایی)
ج)دختر و پسر بزرگتر (با داشتن توانایی)
د) همه فرزندان(بطور مساوی و با داشتن توانایی)
34. اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس يا بدن وى سرايت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان چه حکمی دارد؟
الف) اشکال ندارد.
ب) اشکال دارد.
ج) مکان نماز مطلقا نباید نجس باشد.
د)مکان را را قبل از نماز تطهیر کند.
35. خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض که مصداق نهى از منکر باشد، در اسلام چه حکمی دارد؟
الف)جایز نیست.
ب) مستحب است.
ج) واجب است.
د) مکروه است.
36. منظور از «نيّت ما فىالذمه» در اصطلاح فقهی چیست؟
الف)انجام عمل به قصد انجام وظيفه و تکلیف
ب)انجام عمل به اميد مطلوبيّت
ج)انجام عمل به اميد درک ثواب
د)همه موارد
37. منظور از «نيّت رجاءً» در اصطلاح فقهی چیست؟
الف)انجام عمل به قصد انجام وظيفه و تکلیف
ب)انجام عمل به اميد مطلوبيّت
ج)انجام عمل به اميد درک ثواب
د)ب و ج
38. در صورتى که هنگام ضرورت، معاينه بيمارانى که محرم نيستند، توسط دانشجويان رشته پزشکى جايز باشد، مرجع تشخيص اين ضرورت چه کسى است؟
الف) نظر بیمار و اساتید پزشکی
ب) نظر دانشجو و ملاحظه شرايط
ج) نظر شخص بیمار و ملاحظه شرايط
د)نظر دانشجو و اساتید پزشکی
39. مرحوم .................. از بزرگترین و نامورترین مراجع عصر خویش و یکی از رجال تحقیق و تدقیق در اصول و فقه می باشد، به حدی که او را «مجدد علم اصول و نوآور آن» نامیده اند.
الف) میرزا محمد حسین نائینی
ب) سید محمد هادی میلانی
ج) سید محمد حجت کوهکمری
د) سید محمدحسین طباطبایی
40. حدیث«أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ» از کدام معصوم(ع) می باشد؟
الف) امام علی (ع)
ب) پیامبر اکرم (ص)
ج) امام صادق (ع)
د) امام رضا (ع)
41. وضو گرفتن براى خواندن نماز واجب، اگر نزديک داخل شدن به وقت آن باشد، چه حکمی دارد؟
الف) مکروه است.
ب) حرام است.
ج) اشکال ندارد.
د) اشکال دارد.
42. موارد عدول در نماز واجب کدام است؟
الف) از نماز عصر به نماز ظهر، در صورتى که در بين نماز عصر متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است.
ب) از نماز عشا به نماز مغرب اگر در بين نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد.
ج) اگر دو نماز قضايى که در اداى آنها ترتيب معتبر است، بر عهده او باشد و بر اثر فراموشى قبل از اداى نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.
د)همه موارد
43. هر موسيقى که به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، چه حکمی دارد؟
الف) مکروه است.
ب) حرام است.
ج) مباح است.
د)مطلقاً حرام نیست.
44. سستى و تنبلى در تحصيل علم و تلف کردن وقت برای دانشجو چه حکمى دارد؟
الف) اشکال دارد.
ب) اشکال ندارد.
ج)کراهت دارد.
د) هیچکدام
45. انجام امر به معروف و نهى از منکر توسط فرد که منتج به ضرر قابل توجه برای شخص می شود چه حکمی دارد؟
الف) مطلقاً لازم است.
ب)کراهت دارد.
ج)واجب نیست.
د) مطلقاً حرام است.
46. کدام یک از گزینه ها در خصوص «رشوه» صحیح می باشد؟
الف) براى گيرنده آن، حرام است.
ب) براى دهنده آن، حرام است.
ج) براى گيرنده آن، حرام؛ ولی براى دهنده آن، حرام نیست.
د) الف و ب
47. به ترتیب چرم و اجزاى حيوانى که از بلاد غير اسلامى تهيه شده، اگر احتمال دهيد که حيوان ذبح اسلامى شده،........... است و اگر يقين داريد که ذبح اسلامى نشده،........... است.
الف)پاک- محکوم به طهارت
ب)پاک - محکوم به نجاست
ج)مکروه- محکوم به نجاست
د) مکروه- محکوم به طهارت
48. اگر كسى از خودرو بيتالمال در سفر غير ادارى استفاده كند، با توجه به اينكه مَركب غصبى مىباشد تكليف نماز او در اين سفر چگونه مىباشد؟
الف) قضا دارد.
ب) اشکال دارد.
ج)اشکال ندارد.
د)کامل است.
49. با وضویی که فرد قبل از نماز صبح گرفته با عدم ابطال، تا چه مقدار می تواند با این وضو نماز بخواند؟
الف)فقط یک نماز
ب)کمتر از سه نماز
ج)فقط نافله های قبل از نماز صبح
د) با يک وضو تا زمانى که باطل نشده، مىتواند هر مقدار نماز که مى خواهد بخواند.
50. گزارش دادن ظلم مسئولين به مراکز و مراجع مسئول براى پيگيرى و تعقيب، با حصول اطمینان........... است و بيان آن در برابر مردم اگرچه موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامى شود......... است..
الف) واجب- حرام
ب)واجب- واجب
ج)مستحب-حرام
د)مستحب-واجب
51. اگر شخصى سهواً در سجده ذکر رکوع را بگويد و يا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگويد و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نمايد، نماز او چه حکمی دارد؟
الف)اشکال دارد.
ب)باطل است.
ج)صحیح است.
د)سجده سهو دارد.
52. اگر کسى قبل از سال خمسى اش، مقدارى از درآمد خود را به کسى قرض دهد و بعد از گذشت چند ماه از سر سال خمسى خود آن را دريافت کند، پرداخت خمس قرض پس از گرفتن آن از بدهکار، چه حکمى دارد؟
الف)مستحب است.
ب) واجب است.
ج)واجب نیست.
د)مستحب نیست.
53. صاحب جواهر و شیخ انصاری کدام شخصیت را «استاد اکبر» و «استاد کل» خواندهاند؟
الف) مهدی بحرالعلوم
ب) شیخ طوسی
ج) علامه وحید بهبهانی
د) شیخ جعفرکاشف الغطا
54. اگر انسان نتواند برای نماز وضو بگیرد و تیمم هم برای او امکان نداشته باشد، چه وظیفه ای دارد؟
الف) بنا بر احتياط بايد نماز را در وقت بدون وضو و تيمم بخواند.
ب) با وضو يا تيمم قضا کند.
ج) فاقد الطهورین وظیفه ای ندارد.
د)الف و ب
55. اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو، نجس شود، نجس شدن آن عضو، به صحّت وضو ..............، ولى تطهير آن عضو براى پاک شدن از نجاست به خاطر نماز ............... .
الف) ضرر می رساند- واجب نیست
ب) ضرر نمى رساند- واجب است
ج) ضرر نمى رساند- واجب است
د)ضرر نمی رساند.-واجب نیست
56. به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان در نماز چه حکمى دارد؟
الف)جایز نیست و مبطل نماز است.
ب)کراهت دارد و مبطل نماز نیست.
ج)کراهت دارد و مبطل نماز است.
د) جایزاست و مبطل نماز نیست.
57. موارد خاص و مستثنی از حکم شرعی حرمت ربا که برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی بهطور یکسان ثابت است، کدام یک از موارد زیر را شامل نمی شود؟
الف) ربای بين پدر و فرزند
ب) ربای مسلمان از کافر غير ذمّی
ج) رباي بین خواهر و برادر
د) ربای بين زن و شوهر
58. واجبى است كه جايگزين ندارد و مكلف بايد خود آن واجب را انجام دهد، تعریف کدام واجب می باشد؟
الف)واجب کفایی
ب)واجب عینی
ج)واجب تخییری
د) واجب تعیینی
59. ساخت عروسک و مجسمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمی دارد؟
الف)اشکال ندارد.
ب)اشکال دارد.
ج)مکروه است.
د)گناه دارد.
60. کتاب اجوبه الاستفتائات حاوی نظرات فقهی کدامیک از مراجع عالیقدر می باشد؟
الف) امام خمینی ره
ب) امام خامنه ای مدظله العالی
ج) آیت الله گلپایگانی ره
د) آیت الله مرعشی نجفی ره
دريافت فايل word سوالات
|