پیامبر(ص) فرمود:«مَوْضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الدّينِ كَمَوْضِعِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ. » / (کنز العمال، ج 7، حدیث 18972 )
جايگاه نماز در دين همانند سر است نسبت به بدن
**********************************
سجاده های عاشقی - شهيد حاج محمد ابراهيم همت
همسر شهيد همت در باره تقید آن شهید به نماز مي گويد: «ابراهيم بعد از چند ماه عمليات به خانه آمد. سر تا پا خاكي بود و چشم هايش سرخ شده بود. به محض اينكه آمد، وضو گرفت و رفت كه نماز بخواند. به او گفتم: حاجي لااقل يك خستگي دَر كُن، بعد نماز بخوان. سر سجاده اش ايستاد و در حالي كه آستين هايش را پايين مي زد، به من گفت: من باعجله آمدم كه نماز اول وقتم از دست نرود. اين قدر خسته بود كه احساس مي كردم، هر لحظه ممكن است موقع نماز از حال برود..
(بنقل از سایت افسران )
**********************************
احکام اینترنت
س: اگر كسى كافىنت داشته باشد و بـداند كــه بــرخى مـشتريان بـراى چـت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنين رفتن بـه سـايـتهاى غـيراخـلاقى بـه كـافـىنت مـىآيند، در ايـن وضـعيت تــكليف او بـه عــنوان صـاحب كـافىنت چـيست و كـسب درآمد از اين راه ( با شرايط ذكر شده) چه حكمى دارد؟
ج: با علم به اينكه مشترى از ابزارى كه در اختيار او قرار داده مىشود استفاده حرام مىکند، جايز نيست و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد ولى در صورت شک در ايـنکـه مـشتـرى از آن بـصـورت حـرام استفاده مىکند، اشكال ندارد.
**********************************
احکام طهارت
س: من فکر مىکردم که شستن دستها تا مچ کفايت مىکند چون مچ دست هنگام وضــو خـــود به خــود شــسته مىشـود. نمازهايى که به اين ترتيب خواندهام چه حکمى دارد؟
ج: هر نمازى را که يقين داريد با وضوى ناقص خواندهايد (يـعنى تـا مـچ دسـت را بيشتر نشستهايد)، بايد آن نمازها را قضا کنيد.
**********************************
احکام تقلید
س: بنده سالها پيش از طريق سؤال از يک فرد عادل مرجع تقليدى را انتخاب كردم ولى با توجه به اينکه بايد از دو نفر مجـتهدشناس مىپرسـيدم، وظيـفـهام در اين وضعيت چيست و حكم اعمال انجام گرفته چيست؟
ج: اگر از مجتهدى تقليد کردهايد که دو نـفر مجتهدشـناس نـيز هــمان را مـعـرفى مىکـنند و يا فــتواى او مــوافق با فتــواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحيح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظيفه فــعلى شــما تـقليد از اوسـت، بـايـد قـضا شود.
**********************************
احکام نماز
س: منظور از قيام متصل به ركوع چيست؟ آيا پس از اتمام سوره و قبل از خم شدن براى ركوع يك لحظه صبر كردن و ايستادن كافى است؟
ج: قيام پيش از ركوع را قيام متصل به ركوع مىگويند.
**********************************
احکام قمار
س: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
ج. اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازى با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.
**********************************
احکام تراشیدن ریش
س: ريـش از نظر کوتاهى و بلندى بايد چه مقدار باشد؟
ج. حد معيّنى ندارد، بلکه معيار اين است که عرفاً بر آن ريش صدق کند و بلندبودن آن بيشتر از قبضه دست کراهت دارد.
**********************************
احکام فرهنگی
س : امروزه وارد کردن لباس هاى خارجى و خريد و فروش و استفاده از آن ها در داخل شهرها متداول شده است، با توجه به افزايش تهاجم فرهنگى غرب به انقلاب اسلامى، اين کار چه حکمى دارد؟
ج. واردات و خريد وفروش واستفاده از آن ها به مجرّد اين که از کشورهاى غيراسلامى وارد شده اند، اشکال ندارد، ولى آن چه که پوشيدن آن با عفّت و اخلاق اسلامى منافات داشته باشد و يا ترويج فرهنگ غربى که دشمن فرهنگ اسلامى است، محسوب مى شود، واردات و خريد وفروش و پوشيدن آن جايز نيست و دراين مورد بايد به مسئولين مربوطه مراجعه شود تا از آن جلوگيرى کنند.
**********************************
احکام ازدواج
س: من براى خواستگارى و ازدواج اقدام كردم و در موقع تعيين مهريه با مشكل روبرو شدم به طورى كه در ظاهر و با اكراه و بخاطر شرايط حاکم بر مراسم با مبلغ مهريه پيش نهادى كه 500 سكه بود موافقت كردم سؤالم اين بود كه مسئله مهريه از نظر شرعى چه حكمى دارد؟
ج: اگر داماد با رضايت خود مبلغ زيادى را مَهر قرار دهد و عقد ازدواج بر طبق آن مهريه خوانده شود، آن مقدار مَهر بر عهده شوهر لازم مىشود.
**********************************
اصطلاحات فقهی
احكام حكومتى
تصميماتى كه ولى فقيه بر اساس ضوابط شرعى و رعايت مصالح، براى جامعه اتخاذ و طبق آنها حكم مىكند.