فرقهها از تاکتیکهای مختلفی برای جذب استفاده میکنند. هر فرقه، برنامه جذب را بر اساس شرایط روحی- روانی و شخصیتی فرد طراحی میکند. گاهی از ناآگاهی فرد نسبت به مطلبی، سوءاستفاده میکنند، در ذهن افراد دیگر شبهه ایجاد میکنند و با بزرگنمایی و رازآلود جلوه دادن مباحث درون فرقه، فرد را جذب میکنند. تاکتیکهای فرقه، ترکیبی از برنامههای پیچیده روانشناختی است. فرقه با انواع ادعاها، وعدهها، تصویرسازیها و رفتارهای ضد و نقیض، قصد جذب، فعالسازی و کنترل افراد را دارد.
مراحل عضوگیری در فرقه برای افراد مختلف، متفاوت است. عدهای توسط دوستان و بستگان جذب شده و وارد فعالیت تشکیلاتی میشوند. برخی هم در قالب تبلیغات و کلاسهای آموزشی فرقه، جذب میشوند که گاهی این افراد بدون اطلاع داشتن از تشکیلات پنهان فرقه، به صورت همکار شروع به فعالیت میکنند. در این میان برخی هم در جلسات سخنرانی، دعوت به عضویت میشوند. میزان اشتیاق این افراد پس از طی پروسه اقناعسازی در جلسات مختلف، سنجیده میشود و کسانی را که اشتیاق بالاتری دارند، جذب میکنند. این افراد بنا بر استعداد و تواناییشان، وارد گروههای فعالیتی میشوند و با مشاهده بازخورد اعتماد و اشتیاق در فرد، او را در جایگاههای بالاتر فعالیتی قرار میدهند. شخص، زمانی چشم باز میکند و میبیند که تمام وقت خود را برای فرقه گذاشته و حالا دیگر تمام هویتش در فرقه خلاصه میشود.
اعضا پس از گذراندن پروسه عضوگیری و متقاعدسازی، جذب شده و پس از عمل مجابسازی و نصب نرمافزار جدید فکری در ذهن فرد که توسط فرقه انجام شده بود، با اعمال روانشناختی، کنترل میشدند. فرقه رام الله برای نگه داشتن اعضا با تکنیک هایی نظیر بزرگنمایی، جذابسازی، سپردن حجم انبوهی از کار به اعضا، قطع ارتباط فرد با خانواده و دوستان و بستگان، معرفی کردن خود به عنوان مرجع اصلی، القای اینکه تمام رؤیا و رسالت تو در فرقه است، ایجاد ترس و وحشت از فضای بیرون فرقه و اینکه اگر بروی از هدایت محروم میشوی، ایجاد رقابت در بین اعضا، استفاده از ادبیات خاص، برانگیختن حس کنجکاوی و به طور کلی مجموعهای از اعمال روانشناختی که در ذهن فریبکارانه خود سرکرده و حلقههای رابط او طراحی شده بود، به کنترل اعضا میپرداخت. علاوه بر این ها سرکرده این فرقه اقدام به جذب اقشار مختلف مردم خصوصاً اشخاص شاخص و مسئولين نمود و با اين كار قصد داشت ظاهري موجه را در نظام براي خود به وجود آورد.
منبع: سایت رهبران شیعه، مشرق.
|