بی شک جهان شرق از مشکلاتی که جهان غرب در زمینه کمبود عرفان و معنویت با آن مواجه بوده مبراست و خلاء جدی در این خصوص در کشورهای شرقی مخصوصا کشورهای اسلامی احساس نمی شود. ولی با این وجود تهاجم فرهنگی از این ظرفیت نیز کمال استفاده را می برد و با ترویج عرفان های جدید و انسان محور، سعی در بیراهه کشیدن انسان شرقی دارند.
رهبران اکنکار هدایت افراد را در زندگی دینی و غیر دینی آنها به عهده دارند و همواره از طرق مختلف با اعضاء در ارتباطند. این ارتباط گاهی از طریق کتاب ها یا سی دی ها برقرار می شود و گاهی از طریق تماس مستقیم و حضوری. برای تماس های حضوری مخصوصاً در مواقعی که این حضور دسته جمعی است، اکیست ها محل هایی را به عنوان معبد و محل تجمع خویش ساخته و پرداخته کرده اند و بسته به نوع محل و گنجایش آن در مناسبت های گوناگون در آن گرد هم می آیند و مراسم مختلف خود را در آن اجرا می کنند. به عنوان مثال جشن سال نوی اکیست ها که ۲۲ اُکتبر هر سال توسط پیروان آن برگزار می شود نمونه گردهمایی اکیست هاست. بزرگترین معبد فعلی اکیست ها معبد «چهنسن» واقع در ایالت مینسوتای آمریکاست. اکنکار به جز این معبد در کشور های دیگری مانند غنا هم دارای معبد است.
در حال حاضر در ایران بعد ازعرفان اشو، مکتب اکنکار بیشترین طرفدار را به خود جلب کرده و از طریق امکاناتی که تکنولوژی ارتباطات در اختیار مبلغین این مکاتب قرار داده سعی در عضو گیری و ترویج مکتب خود دارند. قابل توجه است که ویترین بسیاری از کتاب فروشی ها مملو از کتاب هایی است که به صورت مستقیم در ترویج این دین جدید نوشته شده است به گونه ای که فقط از بنیانگذار اکنکار پال توئیچل، بیش از هفده عنوان کتاب ترجمه و چاپ شده است. چند سالي است كه در ایران پس از مطرح شدن كتب توئيچل و نيز با توجه به درآمد بالاي مديران اين فرقه ضاله بسياري تحريك به سوء استفاده از جوانان از طريق اين فرقه كرده و مؤسساتي را براي ترويج اين فرقه راه اندازي كردند. (1)
رهبران اکنکار که عموماً در آمریکا، اروپا، هند و چین مستقر هستند برای یارگیری از جامعه ایران به «جعل شناسنامه اعتقادی» برای چند تن از بزرگان ادب و اندیشه این سرزمین اقدام کردهاند. در مورد چگونگی فعالیت اکیستها (پیروان شبکه اکنکار) در ایران باید ابتدا به این موضوع اشاره کرد که اکنکار در جامعه ایران در حد و اندازههای یک دین مطرح شده و هوادارانش سعی کردهاند و کماکان سعی میکنند آن را در حد یک دین نشان دهند. اکیستها در بحث خداشناسی مانند دیگر ادیان بحثهای گستردهای دارند با عنوان خداوند دوازده گانه که به «سوگماد» ختم میشود. آنها حتی خدای دیگر ادیان را نقد میکنند.
حاصل تحقیقات انجام شده این است که اکنکار برخلاف ظاهر زیبایی که دارد یک شبکه عرفان کاذب و انحرافی است. در واقع به این دلیل که اکنکار یک شبه آئین انحرافی است گرایش به آن در ایران در حکم ارتداد است و به همین دلیل، اکیستها به شدت از علنی شدن خود در هراسند و به صورت زیرزمینی فعالیت میکنند. البته تا قبل از سال 1375 آنها به دلیل اینکه در لفافه و به صورت غیر مستقیم آموزههای خود را گسترش و انتقال میدادند توانسته بودند فعالیتهای خود را آزادانه انجام دهند و حتی در مناطق مختلفی دفترهای تبلیغاتی داشتند. حتی در آن زمان توانسته بودند تعدادی ازکتابهای خود را به چاپ برسانند.(2)
درحال حاضر نماینده آنها در ایران مشخص نیست، اما درابتدا که تازه وارد ایران شده بودند درسایتهای آنها شخصی با نام «دکتر ناصری» به عنوان نماینده اکنکار مطرح بود که در شمال شرق کشور فعالیت داشت. طبق اطلاعات به دست آمده درحال حاضر این شخص متواری است. پس از متواری شدن دکتر ناصری، به دلیل اینکه شبه آئین و انحرافی بودن اکنکار آشکار شد، فعالیتهای آنان به صورت پنهان و مخفی ادامه پیدا کرد. در یک مقطع دیگر، از شخصی به نام«جهانگیر-الف» به عنوان نماینده اکیستها نام برده میشد. (3)
البته استفاده از نام جهانگیر به عنوان نام مستعار برای این شخص، دلایل خاص خود را داشت، چرا که به نوعی این اسم برگرفته از نمادهای اکنکار بود. اگر به نمادهای آنها نگاه کنیم، شکل یک عقاب را میبینیم که یکی از نمادهای مهم اکنکار است. طبق اعتقادات اکیست ها، این عقاب بر فراز کره زمین درحال پرواز است و روزی فراخواهد رسید که سوگماد (آخرین خدای اکیستها) جهان را فرا خواهد گرفت و به همین دلیل این فرد ایرانی از نام مستعار جهانگیر برای خود استفاده کرد. البته پس از مدتی اکیستها نماینده بودن جهانگیر را نپذیرفتند و همین باعث اختلاف بین آنها شد. فعالیتهای آنها کاملاً پنهانی است و درحال حاضر در نامگذاری و معرفی خود از معادل فارسی واژه اکنکار بهره میگیرند و دیگر مانند گذشته از اکی و اکیست استفاده نمیکنند. آنها برای اکنکار، معادل فارسی«اهل حق» را انتخاب کرده و خود را اهل حق معرفی میکنند، اما هنگامی که با آنها وارد گفتگو میشویم و درباره عقاید آنها کنکاش میکنیم، متوجه میشویم که اینها همان اکنکاری ها هستند که تغییر نام دادهاند.
با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده با مبلغان و سرشاخههای اصلی اکنکارها در ایران برخورد خاصی صورت نگرفته است. تنها برخوردی که با آنان شده، محدود به جلوگیری از چاپ و انتشار کتابهای آنها و فیلتر شدن سایت هایشان بوده است. (4)
____________________________
پی نوشت ها:
1. خبرگزاری ايكنا
2. آتی نیوز
3. پایگاه خبری جوان
4. http://www.nrmnews.ir
...................................................
منبع: پایگاه خبری جوان، عبدالحسین مشکانی، محقق و پژوهشگر نحلههای منحرف عقیدتی.
|