پیامدهای جـریان های تکفیری و راه کارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحـران تکفیر
مقدمه
هرچند تکفیری ها برای اعمال خود بیشتر مستندات اعتقادی بیان می کنند، اما واقعیت این است که فعالیت های آنان بیشتر آمیخته با اهداف سیاسی بوده و عمل کرد آنان پیامدهای ناگوار سیاسی ـ اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد. به عبارت دیگر نقد و بررسی جریان های تکفیری بدون پرداخت به رابطه آنها با مباحث سیاسی بحثی ابتر خواهد بود. بی شک تنها، تبیین خطر جریان های تکفیری برای رسیدن به وضعیت مطلوب کفایت نمی کند و در کنار بیان ابعاد مختلف خطر، باید راه های برون رفت از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت ایده آل نیز مورد بررسی قرار گیرد.
الف) جـریان های تکفیری و پیامدهای آن
در این محور، رابطه جریان های تکفیری با دنیای سیاست و اهداف و انگیزه های سیاسی مخفی و آشکار آنان در عناوین مختلف مورد بحث و کنکاش قرار می گیرد.
1. بررسی رابطه گسترش اسلام هراسی و اسلام ستیزی با جریان های تکفیری
دشمنان اسلام همواره به دنبال یافتن بهانه هایی برای مقابله با اسلام هستند. جدای از تبلیغات دروغینی که غربی ها برای معرفی اسلام به عنوان یک دین خشن و ارتجاعی در دنیا ارائه می کنند، عملکرد سوء گروه های تکفیری نیز یکی از مهم ترین عوامل اسلام هراسی در جهان است. جهان غرب با انعکاس و بزرگ نمایی فعالیت های خراب کارانه و ضدبشری جریان های تکفیری، تلاش مضاعفی را برای ایجاد و گسترش اسلام هراسی دامن زده اند. از این رو بررسی رابطه میان اندیشه ها و عملکرد جریان های تکفیری و گسترش اسلام هـراسی و اسلام ستـیزی در سطح جهان اهمیت بسیاری دارد. هم چنین بخشی از حمایت های غرب از جریان های تکفیری را باید در همین فضا توجیه و تفسیر کرد.
2. حمایت استعمارگران از جریان های تکفیری و اهداف آنها
در سال های اخیر به خوبی حمایت های مالی و تسلیحاتی غرب از گروه های ارهابی در کشورهای اسلامی آشکار شده است. علل مختلفی را برای حمایت استعمارگران از جریان های تکفیری ذکر کرده اند. این علل ارتباط وثیقی با اهداف استعمار در سرزمین های اسلامی دارد که از آن جمله ایجاد ناامنی، افتراق، و در نتیجه تضعیف بنیه کشورهای اسلامی است. این عنوان به بررسی علل حمایت غرب و در رأس آنان آمریکا از جریان های تکفیری و هم چنین اهداف غرب در کشورهای اسلامی که با جریان های تکفیری ارتباط دارد، می پردازد.
3. جریان های تکفیری و سیاست های نوین غرب در کشورهای اسلامی
با توجه به افول استعمار کهن در کشورهای اسلامی، غرب روش های جدیدی را برای حضور مستقیم و غیرمستقیم در کشورهای اسلامی آغاز کرده است. بررسی موردی سیاست های غرب به خصوص پس از تحولات اخیر جهان اسلام و رابطه آن با عمل کرد جریان های تکفیری نیاز به بررسی و کالبد شکافی دقیقی دارد.
4. بیداری اسلامی و خطر جریان های تکفیری
یکی از تهدیدات بسیار مهم در بیداری اسلامی، نفوذ و گسترش اندیشه های تکفیری در دل این جریان اسلامی است. به عبارت دیگر اگر رهبری این جریان به دست جریان های تکفیری بیافتد، پیامدهای بسیار ناگواری برای جهان اسلام به همراه خواهد داشت که نمونه های آن گاه در کشورهایی مانند یمن، لیبی، مصـر و تونس مشاهده می شود. این عنوان به خطرات و تهدیداتی که متوجه بیداری اسلامی از سوی جریان های تکفیری است، می پردازد و ضمن استناد به نمونه های عینی می کوشد تا خطر این جریان ها را تبیین نماید.
5. آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی جوامع اسلامی
جدای از عوامل بیرونی و خارجی عقب ماندگی جوامع اسلامی و مسلمانان، هرگز نباید عوامل داخلی را نیز نادیده گرفت. در میان این عوامل، تفکرات تکفیری و عمل کرد جریان های تکفیری نقش مهمی در پدیدآمدن چنین وضعیتی ایفا کرده اند. این عنوان به بررسی نقش جریان های تکفیری در دو حوزۀ نظر و عمل در عقب ماندگی مسلمانان می پردازد.
6. بررسی شیوه های تبلیغی جریان های تکفیری
در عصـر حاضر روش تبلیغ نقش مهمی در گسترش اندیشه ها دارد. در این میان شناخت روش هایی که جریان های تکفیری برای گسترش اندیشه خود به کار می گیرند، و شناخت حامیان مالی این اندیشه ها، نقش مهمی در مقابله با این جریان ها ایفا می کند.
7. فضای سایبری و شبکه های ماهواره ای جریان های تکفیری
هرچند فضای سایبری و شبکه های ماهواره ای از روش های تبلیغی جریان های تکفیری شناخته می شوند، اما جدای از روش، مسأله محتوای سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و هم چنین برنامه های موجود در شبکه های ماهواره ای وابسته، نیاز به تحلیل و بررسی جداگانه ای دارد. هم چنین بررسی شخصیت هایی که متولّیان این برنامه ها هستند و بذر تکفیر را در گوشه و کنار جهان اسلام می گسترانند، باید به دقت مورد توجّه قرار گیرند. این عنوان متولّی چنین رسالتی است.
ب) بررسی راه کارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحـران تکفیر
در اینجا به بررسی راه های برون رفت از وضعیت کنونی و منزوی کردن جریان های تکفیری در جهان اسلام می پردازد.
1. بررسی و معرفی شیوه های مقاله با تکفیر در جهان اسلام و اثرات آن
مقابله با تکفیر در جهان اسلام نیاز به نقشۀراه و راه بردها و راه کارهای خاص به خود دارد و هرگز نمی توان با چنین جریانی بدون برنامه ریزی مقابله کرد. این عنوان به بررسی، معرفی و ارزیابی روش های مقابله با جریان تکفیر در جهان اسلام می پردازد. لازم به ذکر است که این عنوان ناظر به راه کارهای عملی و اجرایی با توجه به امکانات و ظرفیت های جهان اسلام است و نگاه آرمان گرایانه و غیرقابل دسترس ندارد.
2. بررسی و معرفی ماهیت، اهداف و انگیزه های بدعت عملیات های انتحاری در کشتار مسلمانان و حرمت انتحار
عملیات های انتحاری یکی از مهم ترین روش های تکفیریان در مقابله با مخالفین خود می باشد. این عنوان به بررسی پدیده عملیات های انتحاری می پردازد. چه عواملی سبب شده است که تکفیریان به کشتار مسلمانان بپردازند؟ و چه عواملی سبب می شود که افراد تن به انتحار بدهند؟ از نظر مذهبی، طبقۀ اجتماعی و معلومات دینی این افراد در چه جای گاهی قرار دارند؟ و تکفیریان از چه ترفندهایی برای اجبار این افراد به اعمال انتحاری استفاده می کنند؟ و حکم چنین اعمالی از نظر اسلام چیست؟ و راه کارهای مقابله با این حرکت ها چه می باشد؟
3. معرفی سازمان های تکفیری (القاعده، سپاه صحابه، النصره و ...) و نقد و بررسی اندیشه و عملکرد آنان
سازمان های تکفیری برآمده از جریان های تکفیری اند و در حقیقت مجری اندیشه ها و دیدگاه های افراطی آنان می باشند. به همین سبب نیز ضرورت دارد علاوه بر شناسایی جریان های تکفیری، گروه ها و سازمان های وابسته به این جریان ها نیز معرفی شوند. این عنوان به صورت جداگانه به بررسی ساختار سازمان ها و گروه های تکفیری می پردازد که مجری اندیشه های تکفیری هستند. شخصیت شناسی رهبران این سازمان ها و تأثیر و تأثرات آنها نسبت به جریان های تکفیری زیرمجموعه این عنوان قرار می گیرد. بی تردید منزوی کردن سازمان ها و گروه های تروریستی در جهان اسلام یکی از مهم ترین راه کارهای مقابله با جریان تکفیر است.
4. جریان های تکفیری و تمدن اسلامی
تمدن اسلامی دارای پیشینه ای ارزشمند و محصول فعالیت های ارزشمند علمی دانشمندان و علمای بزرگ اسلام است. آنچه آموزه های اسلامی را امروز جهانی کرده است، داشته های تمدن عمیق اسلامی است که جهانیان را به خود مجذوب می کند. در این میان جریان های تکفیری می توانند بالفعل و بالقوه ضربات جبران ناپذیری به داشته های فرهنگی و باورهای اعتقادی مسلمانان وارد کنند. این عنوان به موانع و ضرباتی که جریان های تکفیری بر پیکر تمدن اسلامی وارد می کنند، اشاره کرده و نقش آن را به صورت دقیق بررسی می کند.
5. بررسی و معرفی تطبیقی جایگاه زن در اندیشه اسلامی و جریان های تکفیری
اسلام برای زن جایگاه و شخصیت والایی قائل است و کارکردهای خاصی را نیز برای وی تعریف کرده است. هرچند حقوق مرد و زن مشابه نیست، اما مساوی است. در این میان جریان های تکفیری، برای زن هیچ گونه حقوقی قائل نیستند و زنان در حقیقت وضعیت بسیار اسفناکی در نگاه جریان های تکفیری دارند. این عنوان به بررسی و نگاه جریان های تکفیری به زنان و هم چنین مقایسه این دیدگاه با دیدگاه اسلامی می پردازد.
6. حقوق بشر و جریان های تکفیری
اندیشه و عمل کرد جریان های تکفیری با منشور حقوق بشر سازمان ملل و حقوق بـشر از نگاه اسلام کاملاً در تقابل است. تبیین تضادها و تقابل های حقوق بشر از نگاه جریان های تکفیری و اسلام و حقوق بشـر مدون سازمان ملل، برای شناخت ماهیت ضدّانسانی جریان های تکفیری ضرورت دارد.
7. بررسی تطبیقی الگوی حکومت در اندیشه اسلامی و جریان های تکفیری
مدل حکومتی مورد نظر جریان های تکفیری بر اساس مدل های غیر پاسخگو و مستبد بنا شده است و آنان در برابر هر حاکمی ولو جائر و ظالم، تمکین می کنند؛ در حالی که سایر مسلمانان حاکم را در برابر مردم پاسخگو دانسته و عملکرد وی را قابل نقد می دانند. بررسی دیدگاه های جریان های تکفیری در مورد الگوی حکومت و هم چنین بررسی مصادیق خارجی آن و تطبیق آن با الگوی اسلامی در این عنوان بررسی می شود.
8. مواضع جریان های تکفیری نسبت به دستآوردها و اکتشافات علمی
رویکرد ارتجاعی جریان های تکفیری سبب شده است که با علم و دانش نیز مخالفت کنند و بسیاری از دستآوردهای علمی را برنتابند. در این عنوان به بررسی مبانی نظری آنها در این زمینه و مصادیق این مقابله در فتاوا و گفتارها و اعمال آنها پرداخته می شود.
9. بررسی و معرفی فتاوای شاذه جریان های تکفیری
به سبب مبانی انحرافی جریان های تکفیری، در میان آثار رهبران تکفیری، فتاوایی دیده می شود که بسیار نامناسب و نامأنوس است. چنین فتاوایی سبب شده است که همواره گروه های تکفیری نسبت به این فتاوا مورد طعن و حتی تمسخر قرار گیرند. این عنوان با تکیه بر مصادیق این فتاوا به چگونگی و چرایی صدور چنین فتاوایی در منابع و مصادر رهبران تکفیر می پردازد.
گروههای تروریستی تکفیری چگونه تکثیر میشوند؟
بی ثباتی کاملی در منطقه خاورمیانه وجود دارد و آن هم به دلیل حضور گروه های تکفیری است. در لبنان، سوریه، عراق و یمن این وضعیت حاکم است و نشان می دهد این پدیده بسيار خطرناک است که کل منطقه را به آسانی می تواند در بر بگیرد. عربستان سعودی نه تنها زمینه و محیط لازم برای پرورش تفکرات تکفیری را فراهم کرده بلکه با حمایت مالی به رشد این جریان ها و پدیده تروريزم در سطح جهان عرب كمك ميكند.
بسياري از کشور هاي خاورميانه از گسترش روز افزون گروه هاي تروريستي تکفيري و افزايش اقدامات خرابکارانه اين گروه ها ابراز نگراني مي کنند. گروه های تکفیری براساس یک تفکر خودمحور عمل می کنند. یعنی فرد خودش را از یک گروه نجات یافته می داند و بقیه را کافر می پندارد. هرچند اولویت آنها تضاد با تشیع است اما این گروه در بمب گذاریهای انتحاری در عراق اقدام وحشیانهای نیز علیه سنیها انجام میدهند. اما مسلم است آنها از دشمنان قسم خورده شیعیان هستند. تفکر این افراد نزدیک به تفکر خوارج است و برداشتهای خودشان را از دین میکنند. ابزارشان خشونت، کشتار و عملیات انتحاری است و از بین بردن مردم را زمینه ایجاد ارعاب و تسلط در آینده بر شیعیان و همه مسلمانان می دانند. عربستان سعودی چون خودش مبلغ یک تفکر تکفیری میباشد. فرقه وهابیت که عربستان مروج آن است متاسفانه آبشخور همین گروهها شده است؛ یعنی در حال حاضر بخش وسیعی از این تفکر وهابی به گروه های تکفیری نیز رسیده است. بن لادن یکی از همین افراد است که از عربستان و بر اساس همین تفکر تکفیری شروع کرده و به القاعده رسیده است و تا زمانی که این ریشهها جمع نشود این تفکرات تکفیری در عراق، یمن، سوریه و عربستان گسترش پیدا می کند. عربستان سعودی نه تنها زمینه و محیط لازم برای پرورش تفکرات تکفیری را فراهم کرده بلکه با حمایت مالی به رشد این جریانها و پدیده در سطح جهان عرب دست می زند.
بسیاری از این تکفیریها که در عراق دست به عملیات انتحاری میزنند از سوریه به عراق آمدهاند و بسیاری از آنهایی که در لبنان در ماههای اخیر اقدام به عملیات انتحاری نمودند از عربستان وارد لبنان شده اند. عربستان حامی اصلی این گروه ها به حساب می آید. گروه های تکفیری در بی ثبات نمودن منطفه خاورمیانه بسیار موثر بوده اند؛ یک بی ثباتی کاملی در منطقه خاورمیانه وجود دارد و آن هم به دلیل حضور گروه های تکفیری است. در لبنان، سوریه، عراق و یمن این وضعیت حاکم است و نشان می دهد این پدیده، پدیده خطرناکی است که کل منطقه را به آسانی می تواند در بر بگیرد. برای جلوگیری از توسعه گروههای تکفیری در منطقه خاورمیانه ایجاد جبهه ضد تکفیری و ضدخشونت و تروریسم است. یعنی تنها راه خروج از این بحران نامنی و عدم استقرار را مقابله با آنها و مبارزه عنوان کرده اند که به نظر می رسد کاملا درست است. داعش از ناآرامی های سوریه و پشتیبانی های عربی- غربی- عبری سر برآورد و به عراق رفت و اینک کشورهای منطقه از اردن و ترکیه و جمهوری اسلامی ایران گرفته تا عربستان و مصر را تهدید می کند.
کمربندی از گروههای تروریستی دورتادور ایران وجود دارد
امروز شاهد یک کمربندی از گروه های تروریستی دورتا دور مرزهای ایران و در کشورهای همسایه هستیم اما تاثیر این نارامی ها را در ایران نمی بینیم. آیا این خطر وجود دارد که این بی ثباتی ها و ناامنی های سیاسی منطقه که بدلیل فعالیت گسترده گروه های تروریستی ایجاد شده است ایران راهم تهدید می کند. بعد از 11 سپتامبر آمریکا یک سیاستی را در دنیا به اسم مبارزه با ترورسیم در پیش می گیرد و کشورهای جهان را به دو دسته تقسیم می کند، کشورهایی که دوست امریکا هستند در زمره کشورهای مخالف با تروریسم بخصوص ترورسم القاعده قرار می گیرند و در مقابل این گروه کشورهایی که دوست آمریکا نیستند هموراه با تروریسم شناخته می شوند.
اقدامات و جنایات تکفیریها و تأثیر آن بر منطقه
دشمنان اسلام همواره قصد داشته اند پیروان این دین آسمانی را با توطئههای خبیث قومی و مذهبی از هم پاشانده و موجبات تضعیف آنها را فراهم بیاورند، در عصر حاضر نیز استعمار غربی و صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که کم هزینهترین و موثرترین شیوه برای ضربهزدن به اسلام حقیقی و رکن اصیل مقاومت و جهاد حقیقی علیه ظالمان، استفاده از گروههای تکفیری و وهابی است؛ وهابیهایی که تحت نام اسلام و تعالیم پیامبر اعظم (ص)، بزرگترین ضربات را بر پیکره جامعه اسلامی وارد کردهاند.
اقدامات این گروهها در کشورهای مختلف اسلامی مانند مثله کردن اجساد، اعدامهای دستهجمعی، ربایش دختران نیجریهای و هزاران مورد مانند این خود زمینهای مناسب برای ترویج تفکر اسلامهراسی در جهان گردیده است. اما در ادامه برآنیم تا یکی از اقدامات تنفربرانگیز این گروه یعنی تخریب مقابر و هتک حرمت به اجساد اولیاء و صحابی حضرت رسول (ص) و شخصیتهای دینی را به صورت موردی بیان کنیم. نبش قبر و اهانت به اجساد مردگان از نگاه تمامی مذاهب و ادیان الهی امری مردود و مذموم به شمار میآید. در حالی که این گروه افراطی تنها به مقدسات شیعیان بیاحترامی ننموده و در ادامه اقدامات پلید خود مقدسات اهل تسنن، مسیحیان، صوفیه و ... را هدف قرار دادهاند. وحدت و انسجام مسلمانان اعم از شیعه و اهل تسنن لازمه مقابله با حرکتهای موهن فرقه انحرافی وهابیت بوده و وظیفه همه مسلمانان است که هتک حرمت به مقدسات اسلامی را به شدت محکوم کنند.
تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع (ع)
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژهای، قبور تخریبشده به زیباترین شکل بازسازی شد.
حرم مطهر ائمه بقيع (ع)، پيش از تخريب توسط وهابيان در سال 1344 ق
دومین و در واقع دردناکترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 قمری و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میشود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مرقدهای مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قرار دادند و بقیع را به مقبرهای ویران شده و در واقع مهجور و بینام و نشان تبدیل کردند.
تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا
وهابیون در سال 1343 هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، خدیجه (س) و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر "حوا" و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند.
وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را تخریب و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.
تخریب قبور امامین عسکریین (ع) در سامرا
سوم اسفند 1384 ه.ش تروريستهای وهابی در حرم امام هادي (ع) و امام حسن عسگري (ع) در شهر سامرا بمبگذاري كرده و گنبد و بخش زيادي از اين حرم مقدس را ويران كردند. نزديك به 16 ماه پس از آن فاجعه، تروريستها و افراطيون بار ديگر اوضاع نابسامان امنيتي عراق اشغال شده از سوي آمريكا را مناسب ديده و دو مناره اين بارگاه مقدس را ويران كردند.
تلاش برای تخریب حرم مطهر حضرت زینب (س) و سیده سکینه (س)
عناصر تکفیری جبهه النصره در سوریه چندینبار نیز جهت تخریب حرم مطهر حضرت زینب(س) اقدام کردند که با مقاومت جانانه مدافعین حرم نتوانستند به مقصود پلید خود برسند. یکی از مفتیان این جریان در این خصوص در صفحه توئیتر خود مینویسد: قبر حضرت زینب(س) منبع الهام شیعیان جهان است به همین دلیل برای نزدیکی به خدا آن را خراب کنید، با این کار صدمهای به شیعیان میزنید که پیروزی در چند میدان جنگ هم با آن برابری نمیکند، وی سپس حرم حضرت زینب(س) را کانون شرک میخواند. تروریستها هم چنین در اواخر سال 91 بخشی از حرم سیده سکینه (س) واقع در حومه دمشق را تخریب و به آن خسارات زیادی وارد کردند.
نبش قبر حجر بن عدی
12 اردیبهشتماه 92 تروریستهای وابسته به گروهک جبهه النصره بارگاه حجر بن عدی از صحابی حضرت رسول (ص) در شهر "عدرا" در "ریف دمشق" را تخریب و پس از کندن قبر، پیکر مطهر ایشان را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. شاهدان این تجاوز اظهار میدارند عناصر وهابی هنگام ارتکاب این جنایت، به جشن و پایکوبی پرداختند.
تخریب مزار اویس قرنی، عمار یاسر و وابصه بن معبد الاسدی
گروه تروریستی تکفیری داعش در فروردین ماه سال جاری مزار "اویس القرنی"، از یاران با وفا و گرانقدر امیر المومنین (ع) و "عمار یاسر"، از صحابه پیامبر(ص) را در شهر رقه در شمال سوریه تخریب کرد. گفتني است زيارتگاه شهداي صفين در جنوب شرقي شهر رقه و در فاصله حدود يك كيلومتر از ساحل رود فرات قرار دارد. اين زيارتگاه مجموعه معماري وسيع و باشكوهي است كه بر روي قبور سه تن از شهداي جنگ صفّين يعني عمار ياسر، اويس قرني و ابيّ بن قيس، كه در سال ۳۷ق در ركاب امیرالمومنین(ع) در نبرد با لشكر معاويه به شهادت رسيدند، ساخته شده است.
تخریب یکی از اماکن مقدس سوریه بدست تروریستهای داعش
هم چنین گروهک داعش در پی اعلام قبلی خود مبنی بر تخریب اماکن مقدس، قبر صحابی " وابصه بن معبد الاسدی" را تخریب کردند، این بنا از قدیمی ترین آثار در سوریه بوده است.
تخریب قبور نوادگان اهل بیت(ع) و صحابی پیامبر (ص) در لیبی
لیبی پس از سقوط قذافی نیز شاهد تحرکات بسیار زیاد گروههای سلفی به خصوص گروه انصار الشریعه در تخریب قبور نوادگان اهل بیت(ع) و مقابر صحابی جلیلالقدر پیامبر(ص) بود. در مهمترین این فجایع شهریور ماه 91 مسجد و حرم " عبدالسلام الأسمر" امامزاده مظلوم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)، ویران شد و به آن آسیبهای هنگفتی وارد آمد. این مکان به عنوان بزرگترین قطب زیارتی شیعیان در کشور لیبی و شمال آفریقا به حساب میآمد در این حادثه 30 نفر از شیعیان لیبی به شهادت رسیده و تعداد 212 نفر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.
حرم عبدالسلام الأسمر قبل از تخریب
در سالهای اخیر مفتیهای وهابی بارها فتوای تخریب این امامزاده شریف را صادر کرده بودند ولی به دلیل مخالفتهای مردمی و دفاع آنان از حریم امامزاده، تروریستها کار به جایی نبرده بودند. ولی با سوء استفاده وهابیها از اوضاع نابسامان و آشفته لیبی، توانستند این جسارت عظیم را در برابر چشم مردم جهان انجام داده و چنین واقعه هولناکی را رقم بزنند .
تخریب مرقد اصحاب پیامبر (ص) در لیبی
گفتنی است که مقبره تاریخی صحابه در شهر درنه شامل ۷۰ صحابه پیامبر اکرم (ص) میشود از جمله این صحابه میتوان به "زهیر بن قیس البلوی"، "عبدالله بن القیسی" و "ابومنصور الفارسی" اشاره کرد. زهیر بن قیس از افراد حاضر در فتح مصر بود و در فتح مناطق شمال آفریقا شرکت داشته است و در مقطعی به حکومت و فرماندهی سپاه هم انتخاب شد.
تخریب قبور علمای سایر مذاهب و ادیان توسط وهابیون
در 5/6/91 وهابیهای تکفیری در لیبی وابسته به جریان انصار الشریعه مقبره " احمد البکر" و " محمد جربوع" از علمای صوفیه را با استفاده از دستگاههای حفاری تخریب و قبر وی را نبش و مدعی شدند که درون قبر و در کنار جسد وی وسایل ساحری موجود بوده است.
نبش قبر علمای صوفیه در لیبی
در اقدامی دیگر گروه وهابی انصارالدین در کشور مالی در غرب آفریقا نیز در تیر ماه 91 تعدادی از قبور علمای صوفیه را تخریب نمودند. افراد این گروه به مقابر شخصیتهای صوفیه در شهر تومبوکتو حمله، و دو ضریح را ویران نمودند. در همين حال شاهدان عيني در تومبوكتو از تخريب كامل بارگاه "ولي سيد محمود" و ضريح "ولي سيد مختار" دو تن از بزرگان مدفون در اين منطقه، خبر دادند.
نبش قبر کشیش مسیحی در سوریه
نتیجه گیری
آنچه که در این گزارش ذکر شد تنها گوشهای از جنایات و وحشیگری جریانهای منتسب به وهابیت و تکفیریها بوده و بررسی تمام اقدامات بیمارگونه و تفرقهافکنانه ایشان خود نیاز به گزارشی مستقل و مفصل دارد. نبش قبر و اهانت به اجساد مردگان از نگاه تمامی مذاهب و ادیان الهی امری مردود و مذموم به شمار میآید. در حالی که این گروه افراطی تنها به مقدسات شیعیان بیاحترامی ننموده و در ادامه اقدامات پلید خود مقدسات اهل تسنن، مسیحیان، صوفیه و ... را هدف قرار دادهاند. وحدت و انسجام مسلمانان اعم از شیعه و اهل تسنن لازمه مقابله با حرکتهای موهن فرقه انحرافی وهابیت بوده و وظیفه همه مسلمانان است که هتک حرمت به مقدسات اسلامی را به شدت محکوم کنند. اما نکته نهایی آن که پیامد چنین رفتارهایی سقوط فرقه وهابیت بوده و دشمنان اسلام با این اقدام در واقع مسیر اضمحلال و نابودی خود از صحنه جهان را هموار خواهند ساخت. چرا که به استناد آیات قرآنی پیروزی نهایی با امت اسلام ناب محمدی (ص) و پیروان حق و حقیقت خواهد بود و غیر از هر آنچه که در اطاعت و بندگی خداوند باشد محکوم به فنا و نابودی است.
..................................................
منابع:
www.aviny.com
www.tabnak.ir
www.madeena.org
www.khabarfarsi.com
|