س1) مس ترجمه قرآن کریم بدون طهارت چه حكمي دارد؟
ج) مس متن عربی قرآن کریم بدون طهارت حرام است، ولی اگر قرآن به زبانِ فارسی یا زبان های دیگری ترجمه شده باشد، مسّ آن اشکال ندارد.
البتّه مس نام مقدس خداوند متعال به هر زبان که باشد و نام مبارک رسول اکرم بدون طهارت جایز نیست.
س2)مس آیه و کلمههایِ قرآنی كه در صفحۀ چوبی، فلزی و امثال آن بصورت برجسته یا فرو رفتگی ایجاد می شود چه حكمي دارد؟
ج) چنانچه برجستگی و فرو رفتگی ها خوانا باشند، مسّ آنها بدون طهارت حرام است.
س3) چنانچه روی خطوط قرآن کریم لایۀ نازکی از شیشه، نایلون و امثال آن کشیده شود، تماس بدن با آن چه حكمي دارد؟
ج) در فرض سوال، مسّ آن بدون طهارت اشکال ندارد.
س4)مس اسماء جلاله یا آیاتی از قرآن كه روی بدن خالکوبی شده است، بدون وضو چه حکمی دارد؟
ج) اگر خالکوبی زیر پوست باشد، مسّ آن بدونِ وضو مانعی ندارد.
س5) آيا در حرمت مس قرآن بدون طهارت بين یک كلمه یا يك آيه تفاوتي وجوددارد؟
ج)در حرمتِ مسِّ آیات قرآن کریم برای کسیکه وضو ندارد فرقی بین آیه و کلمه نیست، بلکه مس یک حرف اگرچه خوانده هم نشود، مانند (الف) در (قالوا) حرام است.
س6) با توجه به اینکه نوشتن اسم جلاله «اللّه» بهصورت «ا...» مرسوم شده است، مس اين کلمه بدون طهارت چه حکمى دارد؟
ج) همزه و چند نقطه، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو جايز است.
س7) نابينايان براى خواندن و نوشتن از خط برجستهاى به نام خط بريل(با لمس انگشتان خوانده مىشود) استفاده مىکنند، آيا واجب است هنگام استفاده از خط بریل برای فراگیری و تلاوت قرآن کریم وضو داشته باشند يا خير؟
ج) اگر نقاط برجسته علامت برای حروف و کلمات هستند، حکم آن حروف را ندارند، ولى اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط قرآن محسوب میشوند، در مس آنها رعايت احتياط لازم است.
س8) مسّ اسامی اشخاص مانند عبداللّه، و حبيب اللّه و ...، بدون وضو چه حکمى دارد؟
ج) مسّ لفظ جلاله«الله» بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزيى از اسم یک شخص باشد.
س9) اگر خط و يا اوراق قرآن کریم نجس شود، تكليف چيست؟
ج) نجس کردن خط و اوراق قرآن از روي عمد حرام است، و اگر نجس شود، باید فوراً آنرا آب کشید.و چنانچه براي آب كشيدن قرآن بدن انسان با آيات قرآن تماس پيدا مي كند، بايد براي تطهیر قرآن وضو گرفت ، ودرصورتي كه معطّل شدن برایِ وضو بیاحترامی به قرآن باشد، باید بدون وضو آب کشید.
س10) شنیدن آیه دارای سجده واجب مثل خواندن آن است، یا سجده واجب نیست؟
ج) تفاوتی ندارد، اگر انسان آیۀ سجده را بخواند يا گوش دهد بعد از تمام شدن آیه باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت که یادشآمد باید سجدهکند.
س11) اگر کسی هنگام تلاوت آیه سجده واجب از دیگری هم بشنود، یکسجده واجب است یا دو سجده؟
ج) درصورتي كه علاوه بر خواندن ،ازديگري هم شنيده و به آن گوش داده باشد ، باید دو سجده بجا آورد، ولي چنانچه بهگوشش خوردهباشد،يك سجدهكافياست.
س12) آیا در صورت گوش دادن به آیات قرآن دارای سجده واجب از طریق رادیو، تلویزیون و نرم افزار، سجده واجب است یا خیر؟
ج)طبق فتوای حضرت امام چنانچه آیات سجده واجب بصورتزنده و مستقيم پخشنمیشود، سجدهواجبنیست. ولی طبق نظر مقام معظم رهبري: در صورت شنيدن آيات سجده از نوارهاي قرآن كه از ضبط صوت و يا صدا و سيما پخش ميشود، سجده واجب ميشود.
س13) آیا با خواندن یا گوش کردن به بخشی از آيه سجده واجب، سجده واجب میشود؟
ج) با خواندن یا گوش دادن به مقداری از آیه سجده، سجده واجب نمیشود.
س14) استفاده از کاغذ و روزنامههائی که نوعاً اسم جلاله يا آيات قرآن در آنها نوشته شده است، برای پيچاندن غذا،يا نشستن روی آنها و مانند آن چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از اين روزنامهها در مواردى که از نظر عرف، بىاحترامى شمرده شود جايز نيست و اگر بىاحترامى محسوب نشود اشکال ندارد.
س15)آيا شرايط سجده نماز، در سجده واجب قرآن نیز باید رعایت شود؟
ج) در سجدۀ واجب قرآن نمیشود بر چیزهایِ خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولي رعايت شرايطي مانند وضو داشتن یا رو به قبله بودن، لازم نيست.
س16)آيادرسجده واجب قرآن، گفتن ذكرواجب است؟
ج) در سجدۀ قرآن، گذاشتن پیشانی به قصد سجده بر زمین کفایت میکند، ولی گفتن ذکر ، مستحب است، و بهتر است بگوید:
«لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ حَقًّا حَقًّا، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ اِيماناً وَ تَصْدِيقاً ،
لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ عُبُودِيَّةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَکَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا
لامُستَنْکِفاً وَ لا مُسْتَکْبِراً ، بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِيلٌ ضَعِيفٌ خائِفٌ مُسْتَجِيرٌ»
س17) خواندن سوره اي كه سجده واجب دارد برای جنب وحايض چه حكمي دارد؟
ج) شخص حایض یا جنب حتي اگر يك كلمه از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.
س18) آیا کسی که تیمّم بدل از غسل یا بدل از وضو کرده است، می تواند آیات قرآن را مس نماید؟
ج) در صورتیکه برای وضو یا غسل عذر داشته باشد و تیمّم بدل از غسل یا وضو کند، مس آیات قرآن اشکال ندارد، ولی اگر به دلیل ضیق وقت تیمّم کرده باشد مس قرآن جایز نیست.
س19) آیا غلط خواندن قرآن کریم از روی بیدقّتی، نه عمدی در ماه مبارک رمضان روزه را باطل میکند یا خیر؟
ج) اگر عمدی نباشد روزه را باطل نمیکند.
|