بـاخـودبينى (و خـودخواهی)، خـداخواهـىوخدابينى،خيالى است خـام و امرى است بـاطـل و مـحـال . مـادامـى كـه مـمـلكـت وجـود شـمـا از حـبّ نـفـس و حـبّ جـاه و جـلال و شـهـرت و رياسـت پر است، نمى توان ملكات شما را ملكات فـاضله دانست و اخلاق شمـا را اخلاق الهى شـمرد. ... و تا ملکوت شما ملکوت انسانی نباشدو قلب شما از این اعوجاجها و خودخواهی ها پاک نباشد، منزل حق تعالی نباشد. (چهل حدیث امام خمینی رحمه الله علیه / صفحه 45)
*********************************
نجات از محاسبه روز قیامت با دو عمل
پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرمایند: چون روز رستاخیز فرا رسد، خداوند برای دسته ای از امّت من بال هایی پدید آورد و آنان از گورهای خود به سوی بهشت پرواز کنند و در آن جا آسوده و از نعمت ها، هـرگـونه کـه خواستند، بـرخوردارمی شوند. آن گاه فرشتگان به آنان می گویند: آیا مورد محاسبه قرار گرفتید؟ می گویند: ما محاسبه ای ندیدیم... فرشتگان می گویند: آیا دوزخ را مشاهده کردید؟ می گویند: ما چیزی ندیدیم. فرشتگان می گویند: شما از امت کدام پیامبر هستید؟ می گویند: از امت محمد(ص). فرشتگان می گویند: شما را به خدا سوگند می دهیم که بگویید در دنیا چه اعمالی داشته اید؟ می گویند: در ما دو خصلت وجود داشته که خداوند به فضل رحمت خود، ما را به این موقعیت رسانده است. فرشتگان می گویند: آن دو خصلت کدامند؟ می گویند: 1) ما هرگاه در خلوت بودیم، از خدا شرم داشتیم که نافرمانی اش کنیم 2) از آنچه روزی ما بود به اندکی راضی و خرسند بودیم. تنبیه الخواطر، ج 1، ص 230
*********************************
شرط اجابت در دعا
بعضی « التماس دعا » دارند، می گوییم « برای چه؟ » درد را بیان می کـنند ، دوا را مـعرفی می کنیم، به جای تشکر و به کار انداختن، باز می گویند: « دعا کنید! » دور است آنچه می گوییم و آنچه می خواهند؛ شرطّیت دعا را با نفسیّت آن مخلوط می کنند. ما از عهده تکلیف، خارج نمی شویم، بلکه باید از عمل، نتیجه بگیریم و محال است عمل، بی نتیجه باشد و نتیجه، از غیر عمل، حاصل شود؛ این طور نباشد که: پی مصلحت ، مجلس آراستند نشستند و گفتند و برخاستند!
کتاب 11 درس عرفانی از آیت الله العظمی بهجت(ره)
*********************************
فضیلت قرائت سورمسبحات
مرحوم سید علی آقا قاضی، شب ها قبل از خواب مسبحات ششگانه [یعنی سوره های حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی] را می خواند; چه آن که روایت دارد پیامبر اکرم (ص) هم قبل از خواب می خواندند و می فرمودند: در این سوره ها آیه ای است که بهتر از هزار آیه است؛ و امام باقر (ع) فرمود: کسی که قبل از خواب مسبحات را بخواند، نمی میرد تا آن که حضرت قائم (ع) را درک کند و اگر بمیرد، در جوار پیامبر خواهد بود .
اصول کافی، ج 2، ص 620 ؛ روح و ریحان، ص 82- 81
*********************************
هر كسى كه كارها را از اسباب آن ببیند و آنها را مؤثر بداند و در امور به تدبیر و حول و قوه خود بنگرد و به قدرت و نیروى خود متكى باشد؛ چنین كسى هر چند هم كـه ركوعش طولانى باشد و به جاى سه مرتبه صد مرتبه سبحان اللّه بگوید، حقیقت ركوع را به جا نیاورده و خدا را به تنزیه ركوعى منزه ندانسته است؛ ( امام خمینی رحمت ا.. علیه ، أسرارالصلاه ، 421 )
*********************************
کنترل زبان
شخصى محضر پيامبر اسلام (ص) مشرف شد. حضرت به او فرمود : آيا مى خواهى تو را به كارى راهنمايى كنم كه به وسيله آن داخل بهشت شوى ؟ مرد پاسخ داد: مى خواهم يا رسول الله ! حضرت فرمود: از آن چه خداوند به تو داده است انفاق كن و به ديگران بده ! مرد: اگر خود نيازمندتر از ديگران باشم ، چه كنم ؟ فرمود: مظلوم را يارى كن ! مرد: اگر خودم ناتوان تر از او باشم ، چه كنم ؟ فرمود: نادانى را راهنمايى كن ! مرد: اگر خودم نادان تر از او باشم ، چه كنم ؟ فرمود: در اين صورت زبانت را جز در موارد خير نگهدار! سپس رسول خدا فرمود: آيا خوشحال نمى شوى كه يكى از اين صفات را داشته باشى و به بهشت داخلت نمايند؟ ( بحارلانوار: ج 71، ص 296)
*********************************
وعده خدا به شب خیزان
در حالات مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (ره) که از بزرگان علماء و ساکن نجف اشرف بوده، آمده است: در یکی از شبها که برای «تهجّد» برخاست، فرزند جوانش را از خواب بیدار کرد و فرمود: «برخیز به حرم مطهّر مشرّف شده در آنجا نماز بخوانیم. ... آقازاده، به ناچار از جا برخاست و وضو ساخت و با هم به راه افتادند. کنار درب صحن مطهّر که رسیدند، آنجا مرد فقیری را دیدند، نشسته و دست سؤال(گدایی) برای گرفتن پول از مردم باز کرده است. آن عالم بزرگوار ایستاده و رو به فرزندش فرمود: «این شخص در این وقت شب برای چه اینجا نشسته است؟» گفت: «برای تکدّی از مردم.» فرمود: « چه مقدار ممکن است از رهگذران، عاید او گردد؟» گفت: «احتمالاً مقداری ناچیز.» فرمود: «درست فکر کن ببین، این آدم برای یک مقدار بسیار اندک کم ارزش دنیا، در این وقت شب از خواب و آسایش خود دست برداشته و آمده در این گوشه نشسته و دست تذلّل به سوی مردم دراز کرده است! آیا تو، به اندازه این شخص، اعتماد به وعده های خدا درباره شب خیزان و متهجّدان نداری که فرموده است: "احدی نمی داند که به پاداش عملشان چه چشم روشنی ها برای آنان، ذخیره گردیده است. منبع : نماز شب، کلید حلّ مشکلات سید مرتضی موسوی
*********************************
کفّاره گناهان
شهـردار ارومیه که بود ، دوهزار و هشت صد تومان حقوق می گرفت. یـک روز بِهِـم گفـت« بیا این ماه هرچی خرجی داریم رو کاغذ بنویسیم، تا اگه آخرش چیزی اضافه اومد بدیم به یه فقیر.» همه چی را نوشتم ؛ از واکس کفش گرفته تا گوشت و نان و تخم مرغ. آخر ماه که حساب کردیم، شد دوهزار و ششصد و پنجاه تومان. بقیه ی پول را داد لوازم التحریر خرید، داد به یکی از کـسانی کـه شـناسایی کـرده بود و می دانست محتاجند. گفت: « اینم کفاره ی گناهای این ماهمون.» منبع: کتاب شهید مهدی باکری ،انتشارات روایت فتح
*********************************
یک استفتاء
سوال: با توجه به کيفيت فيلمها (خارجى يا داخلى) و موسيقى که از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مىشود، ديدن و گوشدادن به آنها چه حکمى دارد؟
جواب: اگر افراد شنونده و بيننده تشخيص دهند موسيقى که از راديو و تلويزيون پخش مىشود از نوع موسيقى مطرب لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و يا ديدن فيلمى که از تلويزيون پخش مىشود، مفسده دارد، ديدن و شنيدنِ آنها براى آنان جايز نيست و مجرّد پخش از راديو و تلويزيون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمىشود.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir