شرح حدیث از مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
(منظور این روایت) علی الظاهر این است که انسانی که دارای حسن خلق است که مراد از حسن خلق را هم حسن خلق معاشرتی بدانیم ،یعنی تواضع با مردم ، خوش رفتاری با مردم ، رفتار گرم و خوشایند با مردم ، کسی که دارای این خصوصیت است، زندگی برای او آسان و شیرین است چون در محیط اجتماعی ، ارتباطات و برخوردها متقابل و متبادل است.شما اگر چنانچه در مقابل دیگران تواضع کنید دیگران به نگاه انسان متواضع به شما نگاه می کنند و اگر تکبّر بورزید به چشم انسان متکبّر به شما نگاه می کنند و معلوم است که همه آدمها ی عالم از انسان متواضع بیشتر خوششان می آید تا انسان متکبّر.
http://khamenei.ir
*************************************
تا دیر نشده برای خود فکر کنید
امام صادق علیه السلام در جزء حديثى فرمود... به خدا سوگند كه بر شما از برزخ مى ترسم . راوى گفت :چيست برزخ ؟ فرمود: قبر است از زمان مردن تا روز قيامت .از لب اللباب قطب راوندى نقل شده كه در خبر است كه مردگان در هر شب جمعه مى آيند پس هر يك از ايشان به آواز گريان فرياد مى زنند : اى فرزندان من اى خويشان با خيرات خود به ما محبت كنيد خدا شما را رحمت كند، ما را به خاطر بياوريد و ما را فراموشمان مكنيد بر غربت ما رحم كنيد ما درزندان تنگ و تاريك مانده ايم به ما رحم كنيد و دعا و صدقه از ما دريغ نكنيد شايد پيش از آنكه شما مثل ما شويد به شما رحم فرمايند، اى بندگان خدا! سخن ما را بشنويد و ما را فراموش مكنيد اين ثروتى كه در دست شما است روزى در دست ما بود، ما آنها را در راه خدا خرج نكرديم ، پس آنها براى ما وبال شد و منفعت براى ديگران ! به ما مهربانى كنيد ولو به يك درهم يا قرص نانى يا پاره اى از چيزى . پس فرياد مى كنند: چقدر نزديك است كه بر نفسهاى خود گريه كنيد و به شما نفعى ندهد چنانكه ما گريه مى كنيم و سودى براى ما ندارد؛ پس كوشش كنيد پيش از آن كه مثل ما شويد.
برگرفته از منازل الاخره شیخ عباس قمی
*************************************
شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن
حاجب شاعری بود که به اهلبیت ارادت داشت لذا شعری گفت که یک بیتش این بود: حاجب اگر محاسبه حشر باعلیست من ضامنم، هرآنچه تو خواهی گناه کن شب امیرالمومنین (ع) را در خواب دید. در عالم رویا حضرت فرمودند شعرت دوتا ایراد داره: اول اینکه گفتی اگر محاسبه حشر با علیست. باید میگفتی یقین محاسبه حشر با علیست.دوم اینکه چرا گفتی من ضامنم هر آنچه تو خواهی گناه کن؟ باید میگفتی شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن.این قضیه و خواب صحّت داشته باشد یا نه ، مضمون آن صحیح است . ما نباید به محبت اهل بیت مغرور بشیم و گناه را کوچک بشماریم .
حجت الاسلام والمسلمین عالی 90/08/22
*************************************
مراقبه تا آخرین لحظه
مهندس عبدالباقی طباطبایی فرزند علامه طـباطـبایی (ره) ، نـقل می کـند : هفت، هشت روز مانده به رحلت علامه ، ایشان هیچ جوابی به هیچ کس نمی داد و سخن نمی گفت فقط زیر لب زمزمه می کرد «لا اله الا ا...»حالات مرحوم علامه در اواخر عمر دگرگون شده و مراقبه ایشان شدیدتر شده بودوکمترتناول می کردند، و مـانند اسـتاد خـود ، مـرحـوم آیت ا... قاضی(ره) این بیت حافظ را می خواندند و یک ساعت می گریستند. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی؟ ره زکه پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟
منبع:سایت عصر شیعه
*************************************
توجه به حق الناس
مرحوم علامه مجلسي از شهيد اول از احمد بن ابي الجوزي نقل مي كند كه : آرزو داشتم در عالم خواب ابو سليمان داراني راكه از عبّاد و زهّاد بود ببينم، پس از گذشت يكسال از فوتش او را ديدم و گفتم : خداوند با تو چه معامله ای كرد ؟ گفت : اي احمد ! وقتي در دنيا بودم از باب صغير مي آمدم بار شتري را ديدم يك چوب كوچك به اندازه خلال از آن گرفتم، نمي دانم با آن خلال كردم يا دور افكندم، اكنون يكسال است كه مبتلا ، به سختي حساب آن هستم.
(بحار الأنوار : 17)
*************************************
«[خداوند] فرموده است که: «سابقین را ما امتحان کردیم تا اینکه معلوم بشود که کی مؤمن است و کی منافق.» همه گروه ها، همه مردمی که در این مملکت یا در رأس امور هستند، یا در بازار هستند...همه بدانند که در محضر خدا هستند و در معرض امتحان.در گفتار بسیار آسان است که انسان ادعا کند که من چه هستم و چه هستم، لکن همان معنایی را که ادعا می کند در همان امتحان می شود.
حضرت امام خمینی (ره) صحیفه نور، جلد 8، ص 112
*************************************
کفاره گناه مومنین
مرحوم آیت الله میرزا احمد مجتهدی تهرانی فرمودند :روزی فردی آمد خدمت امام معصوم ( امام باقر و یا امام صادق علیهما السلام که تردید از بنده می باشد ) و به ایشان عرض کرد : اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند ، عاقبتش چگونه خواهد بود ؟ امام در پاسخ به وی فرمودند : خداوند به او یک بیماری عطا می نماید تا سختی های آن بیماری کفاره ی گناهانش شود. آن مرد دو مرتبه پرسید : اگر مریض نشد چه؟ امام مجدد فرمودند : خداوند به او همسایه ای بد می دهد تا اورا اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه ، کفاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت : اگر همسایه ی بد نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند به او دوست بدی می هد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد ، کفاره ی گناهان دوست ما باشد . آن مرد گفت : اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه ؟! امام فرمودند : خداوند همسر بدی به او میدهد تا آزار های آن همسر بد ، کفّاره ی گناهانش شود . آن مرد گفت :اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه ؟ امام فرمودند : خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می فرماید . بازهم آن مرد از روی عنادی که داشت گفت : و اگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه ؟! امام فرمودند : به کوری چشم تو ! ما او را شفاعت خواهیم کرد .
(فرازی از فرمایشات آیت ا... مجتهدی تهرانی)
*************************************
تاثیر اخلاق اسلامی
کاظم بعثی بارها گفته بود «من فدایی صدام هستم». یک روز حاج آقای ابوترابی را به شدت شکنجه کرد؛ طوری که تمام بدنش سیاه شده بود. با این وجود، حاج آقا به کاظم احترام می گذاشت. رفتار حاجی او را به تدریج رام کرد تا جایی که یک شب پشت پنجرۀ اتاق آمد و عذر خواهی کرد و گفت: من تو را اذیت می کنم ولی تو به من احترام می گذاری، از این به بعد با تو کاری ندارم. حاج آقا بهش گفت: فکر می کنی اگر به تو احترام می گذارم چون تو امیری و من اسیر؟ نه، اگر آزاد بشوم و بالاترین پست را در ایران هم بگیرم و تو را دوباره ببینم به تو بی احترامی نخواهم کرد. کاظم بعثی و فدایی صدام، چنان تحت تأثیر حاجی قرار گرفت که بعد از آن دست از خشونت برداشت و با کسی کار نداشت. مدتی بعد هم نماز خوان شد و در غیر ماه رمضان هم روزه می گرفت. بعثی ها وقتی دیدند رفتارش عوض شده او را از اردوگاه بردند.
برگرفته از کتاب «به لطافت باران» نوشته ی بیژن کیانی
*************************************
محاسبه نفس
اميرمؤمنان(ع) از قول پيامبر(ص) فرموده است: «زيركترين زيركان كسي است كه به حساب خود برسد و براي پس از مرگ كاری كند. كسي گفت: يا اميرمؤمنان! چگونه بايد به حساب خود برسد؟ امام فرمود: آنگاه كه وارد صبح و سپس شام شد، به خويشتن خود بازگردد و به خود بگويد: اي نفس! امروز بر تو گذشت و هرگز بر نخواهد گشت و خدا در مورد آن و از دست دادن آن از تو سؤال خواهد كرد، در اين روز (شبانه روز) چه كاري انجام دادي؟ آيا خدا را ياد كردي؟ آيا او را سپاس گفتي؟ آيا حوائج مؤمني را در آن برآورده ساختي؟ آيا غم و اندوه مؤمني را در آن بر طرف كردي؟ آيا خانواده مؤمني را در غياب (سفر) او حفظ كردي؟ آيا بازماندگان او را پس از مردنش مراقبت كردي؟ آيا از اينكه پشت سر مؤمني از او غيبت شود، ممانعت كردي؟ آيا مسلماني را ياري كردي؟ در اين روز (شبانه روز) چه كردي؟ (پس از طرح اين گونه سؤالها از نفس) كارهايي را كه از خود سرزده است به ياد ميآورد و آنگاه چنانكه ديد كار نيكي از او سر زده است، خدا را سپاس ميگويد و او را از توفيقي كه نصيب وي ساخته است، بزرگ ميشمارد و چنانچه ديد گناه يا لغزشي از او سر زده است، استغفار ميكند و تصميم به عدم بازگشت به آن گناه ميگيرد (اين است چگونگي محاسبه نفس و رسيدگي به حساب خود)».
جهاد با نفس ، سيدمحمدرضا طباطبايي ، ص25
*************************************
یک استفتاء
سوال: شك در مورد تلفظ كلمات در غير قرائت (حمد و سوره) مثلاً در تكبيرة الاحرام چگونه است؟
جواب: در فرض مذكور اگر شك در وقوع آن دارد در صورتى كه از محل نگذشته باشد، واجب است آن را بياورد و اگر از محل گذشته است به شك خود اعتنا نكند. ولى اگر شك در صحت و فساد آنچه كه انجام داده دارد نه شك در اصل وقوع آن، در اين صورت حتى اگر هنوز در محل باشد به شك خود اعتنا نكند، البته نسبت به غير از تكبيرة الاحرام و اركان ديگر در صورت اخير احتياط به اعاده قرائت و ذكر است به نيت قربت و در ركن احتياط به اتمام نماز و اعاده آن است.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir