قال الصادق عليه السلام : يجبُ لِلمؤمِنِ علي المُؤمِنِ النّصيحَةُ لَهُ فيالمَشَهدِ وَالمَغيب.ُ / (اصول کافي، ج 3، ص 296)
بر مؤمن واجب است چه در حضور و چه در غياب، دلسوز و خيرخواه ديگر برادران مؤمن خود باشد.
بزرگترین رحمت های الهی
شیطان ... گاهی با وعده رحمت واسعه ارحم الرّاحمین، دست انسان را از دامن رحمت کوتاه (می)کند؛ غافل از آن که این همه بعث رسل و ارسال کتب و فرو فرستادن فرشتگان و وحی و الهام به پیغمبران و راهنمایی طریق حق، از رحمت ارحم الرّاحمین است؛ عالم را رحمت واسعه حق فرو گرفته و ما در لب چشمه از تشنگی به هلاکت می رسیم... بزرگترین رحمت های الهی قرآن است؛ تو اگر به رحمت ارحم الرّاحمین طمع داری و آرزوی رحمت واسعه داری، از این رحمت واسعه استفاده کن.
[ امام خمینی –ره –آداب الصلوه ، موسسه نشر امام خمینی ، چاپ دوم ، 1372 ، ص 36 و 37]
درون آتش !
قال رسول الله صلى الله عليه و آله : مَن كانَ مسلما فلا يَمكُرْ و لا يَخدَعْ ؛ فإنّي سَمِعتُ جَبرئيلَ عليه السلام يقولُ : إنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ . ( امالی ص 344)
روابط بین انسانها در جامعه اسلامی باید بر اساس صداقت ،رفاقت،دلسوزی و خیر خواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و این که بخواهند یکدیگر را فریب بدهند! ... گاهی فریب در مسائل مربوط به معاملات و تجارت و بازار می آید که البته بد است، لکن زیانِ آن به قدرِ همان پولی است که بر اثر فریب جابجا می شود... گاهی اوقات دائره وسیع تری پیدا می کند، اولاً خدعه به یک نفر نیست به یک جمع و جماعت است ، ثانیاً آنچه از دست می رود ،ده تومان و صد تومان و هزار تومان نیست، گاهی دین از دست می رود! گاهی مسائل عمده از دست می رود! لذا در روابط اجتماعی ، درکارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی ، در کارهای سیاسی در کارهای گروهی و کارهای مربوط به تبلیغات دینی ، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و خدعه. پیغمبرمی فرماید : از جبرئيل عليه السلام شنيدم كه مى گفت: همانا نيرنگ و حيله گرى در آتشند. یعنی فردی که دارای این عنوان است جایش درون آتش است.
[شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی، مقدمه درس خارج مورخ 28/2/94 ]
چیست دنیا از خدا غافل شدن!
دنیا برای چه کسی بد است؟ دنیا برای آن کسی که دنیا را برای دنیا بخواهد بد است. اما آن کسی که دنیا را برای آخرت بخواهد، دنیا برایش خوب است. ... چیست دنیا از خدا غافل شدن! دنیایی که انسان را از یاد خدا غافل می کند، بد است. اما اگر من دنیا را بخواهم تا در آن عبادت کنم، طاعت کنم، تحصیل علم کنم، به فقرا و زیردستان کمک کنم، و دنیا را مزرعه آخرت قرار دهم، تخم بکارم و در آخرت درو کنم، این دنیا خوب است. این دنیا قیمتی است.
انسان در یک ساعت از عمر دنیا چه قدر می تواند توشه برای آخرتش بردارد. کسانی که به مقامات عالی رسیدند در همین دنیا رسیدند. اگر دنیا نبود که آنها هم به درجات بالا صعود نمی کردند. پس دنیا هم خوب هست و هم بد. وقتی در روایات و اخبار از دنیا مذمت می شود، این مذمت برای کسانی است که دنیا را به منظور دنیا می خواهند، کسانی که دنبال حرام هستند، کسانی که حلال و حرام حالیشان نمی شود، کسانی که ظلم و ستم و غارتگری می کنند، این دنیا بد است، اما دنیایی که شما مؤمنین دارید خوب است.
[ در محضر مجتهدی ، جلد دوم ، انتشارات مستجار ، چاپ سوم ، 1392 ، ص 17 ]
کار خود گر به خدا باز گذاری حافظ ...
در بین اولیای الهی اشخاصی بودند ، با این که سنگین ترین بلاها را داشتند اما یکی از آن ها دچار ضعف اعصاب و افسردگی و درهم ریختگی نبودند؛ چون در عین این که در زندگی مشکل داشتند ولی با زندگی مشکل نداشتند. و مدیریت و تدبیر خدا را کاملاً پذیرفته بودند. مرحوم آیت الله شیخ غلامرضا یزدی اعلی الله مقامه قهرمان تسلیم و رضا بود.مصیبت سنگینی بر او وارد شد و فرزند جوانش که فاضل و با تقوا بود، از سفر خانه خدا و عتبات قم آمد و مریض شد و از دنیا رفت. در تشییع او همه گریه می کردند. فقط پدر مثل کوه دائم شکر می گفت و راضی بود . خودش وارد قبر شد و تلقین کرد فقط وقتی بیرون می آمد، چشمش اشکی زد. به خودش گفت : ای اشک مگر چطور شده ؟ « اَللّهُمَّ وَ بِحَمْدِکَ ! »
کار خود گر به خدا باز گذاری حافظ ای دوصد عیش که با بخت خدا داده کنی
[ مسعود عالی، بهشت و جهنم ، نشر عطش ، چاپ دوم ،1392 ، ص 108 و 109]
دو راه درمان!
حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(قدس سره) می فرمودند: براى از بين بردن صفات رذيله دو راه درمان وجود دارد يكى راه مجاهده است كه انسان بايد زحمت و رياضت بكشد تا آنها را بيرون كند. اما یک راه دیگر هم هست که اگر به این مقام برسد همه رذائل با هم ازبین می رود مثل كسى كه در حال غرق شدن باشد و يك نفر بيايد او را نجات بدهد يا كسى كه مثلاً پايش يا دستش نجس است و در آب كُر، همه بدنش تميز و طاهر مىشود. آب كُر يعنى ياد خدا. اگر ياد خدا دائم باشد، صفات رذيله همهاش با هم برچيده مىشود و اين ياد و محبت خدا مانع مىشود كه انسان كار زشتى انجام دهد. ايشان با اين كه خودشان خيلى رياضت كشيده بودند، اما راه دوم را كه محبت (و یاد) خداست صلاح مىدانستند و خيلى بر آن تأكيد داشتند.
[ حسین کربلایی ، یاد حق ، انصار المهدی ، چاپ اول 1392 ، ص36 ]
به جنگ خدا نرويم!
يكي از صفات مؤمنين و اولياي الهي به جاي آوردن شكر نعمت هاي الهي است. انسان بايد در هر حالي شاكر باشد. خداوند چقدر به ما نعمت داده است مگر ما طلبكار بوده ايم. ما را صحيح و سالم آفريده، چندين كارخانه در وجود ما آفريده است، گوش، چشم، زبان و عقل و... شكر اين ها را به جا آوريم، نمك شناس باشيم. شكر اين است كه به جنگ خدا نرويم و هر چه گفت، بگوييم چشم. معصيت و فعل حرام جنگ با خداست، مثل چشم چراني ،غيبت و ريا... اينها جنگ با خداست، گفته نكن و من انجام ميدهم.
[ فرازی از فرمایشات استاد اخلاق آیت الله ناصری ]
این جا اگه اومدین باید عاشق باشید!
به سپاه و سپاهی تعصب داشت . می گفت : سپاهی باید آچار فرانسه باشه ، اگه توی قسمت زرهی آموزش می بینه ، روی کار خودش مسلط باشه، اما هر وقت جای دیگه هم لازم باشه ازش استفاده کنیم، بتونه وظایفش رو انجام بده. سپاهی یا باید عاشق باشه یا دیوانه . کسی که دنبال مادیات اومده باشه توی این لباس ، غلط ترین راه را انتخاب کرده ،این جا اگه اومدین باید عاشق باشید. عاشق خدمت به اسلام ، به مردم ، و الا اشتباه کردید. به لباس هایی که به تن دارید نگاه کنید. چه رنگیه؟ این لباس ها شاید به ظاهر سبز باشه ، ولی روی هر کدام می شود سرخی خون رو دید . سرخی خون کسانی که یک روز این لباس ها رو پوشیدن و جون نشون رو به خاطر اسلام و انقلاب تقدیم کردن. پس همیشه یادتون باشه ، پوشیدن این لباس چه مسئولیت سنگینی براتون داره…
[ برگرفته از کتاب از همه عذر می خواهم ، خاطراتی از سردار شهید مهدی زین الدین ، راوی صابر مهر نژاد ، نشر یا زهرا ، چاپ اول ، 1391 ، ص 23 ]
یک استفتاء
سوال: آیا خمس به بیمه های عمر و پس انداز تعلق می گیرد ؟در مورد بیمه ی آتش سوزی و حوادث چطور؟
جواب: بیمه گذار آنچه را طبق قرار داد بیمه به عنوان حقّ بیمه به تدریج یا یکجا به بیمه گر می پردازد،اگر از درآمد همان سال پرداخت باشد،جزو مؤونه او محسوب است و خمس ندارد و آنچه را که از بیمه گر در پایان مدّت یا در وقت حصول شرطی که پرداخت خسارت موکول به آن شده دریافت می نماید جزو درآمد کسب محسوب نیست و خمس ندارد .
استفتائات مقام معظم رهبری - www.khamenei.ir