پرهیز از خود شیفتگی
آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نامه53 نهـج البلاغه مىفرمايند : « وَ إِيَّاكَ وَ اَلْإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ اَلثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُكَ مِنْهَا » ؛ بـرحـذر بـاش از اين كـه خودشگفتى به سراغ تو بيايد. اعجاب به نفس، يعنى خودشگفتى؛ اينكه انسان از خودش خوشش بيايد . حضرت مىگويند مواظب باش در اين دام نيفتى . انسان گـاهى در خـودش امـتيازاتى مشاهده مىكند - فهم خوبى دارد، قدرت بدنى خوبى دارد، قدرت ذهنى خوبى دارد، اطلاعات وسيعى دارد، بيان ويژهيى دارد، صداى خوشى دارد، جمالى دارد ، به مجرد اينكه ديديد نسبت به خودتان حالت خودشيفتگى وجود دارد ، كه معنايش اين است كه با ديدن اين امتيازات ، عيوب را در كنارش نمىبينيد ، بدانيد كه اين خطر است ؛ اين همان چيزى است كه مىفرمايند برحذر باش. چراکه ما نقاط خوب خود را مىبينيم ، اما نقاط نفرتانگيز و بد و زشت را مشاهده نمىكنيم ؛ لذا جمعبندى ما مىشود جمعبندىِ انسانى كه شيفتهى خودش هست ؛ اين اشكال دارد . بنابراين ما بايد ضعفها را هم در كنار نقاط قوت ببينيم.« وَ إِيَّاكَ وَ اَلْإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ اَلثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُكَ مِنْهَا»؛به آن چيزى كه در وجود تو هست و تـو را شيفتهى خودت مىكند، اعتماد نكن؛ يعنى حتماً باور نكن كه اين نقطهى امتياز در تو وجود دارد.گـاهى انسان خـيال مىكند نقطه برجسته ایی در او وجود دارد ؛ در صورتى كه تصور و توهم است ؛ چون خودش را با آدم سطح پايينى مقايسه كرده به خودش نمره داده ؛ در حالى كه اگر با افراد ديگرى مقايسه مىشد اصلاً نمرهى خوبى نمىگرفت. بنابراين خيلى هم اطمينان نكن به آنچه در خود مىبينى .
بیانات امام خامنه ای حفظه ا... ، 1384/07/17
**********************************
برترین مرحله ایمان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : « أَفْضَلُ إِيمَانِ الْمَرْءِ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ مَعَهُ حَيْثُ كَانَ » برترین مرحله ایمان انسان این است که بداند هرجا باشد خدا با اوست. درّالمنثور ، ج6 ، ص171
دستورالعمل های اخلاقی آیت الله بهجت
سوال: براي دوري از رياء چه بايد کرد؟ جواب: با عقيده کامل، اِکثار حوقله (يعني زياد بگويد: لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله). سوال: جهت علاج غرور، چه راهي را توصيه مي فرماييد؟
جواب: بسمه تعالي، اِکثار حوقله (زياد گفتن: لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله العَليِّ العَظيم). سوال: اينجانب به وسواس مبتلا هستم؛ لطفاً جهت برطرف شدن آن مرا راهنمايي فرماييد! جواب: اِکثار تهليل (زياد گفتن: لا إله إلاّ الله)، علاج وساوس است. به سوي محبوب،ص70-71
**********************************
خدای تبارک و تعالی به لطف کامل خود نوافل را قرار داده تا جبران نقایص آن (نماز واجب) را بنماییم. و البته لازم است حتی الامکان غفلت از این امر نکنیم و نوافل را ترک ننماییم. ( حضرت امام خمینی - چهل حدیث - ص 441 )
**********************************
پرهیز از لقمه شبه ناک
... هی می رفت و می آمد . برای رفتن به خانه دو دل بود. یادش رفته بود نان بگیرد. بهش گفتم: « سهمیه ی امروز یه دونه نان و ماسته همینو بردار و برو ». گفت: «اینو دادن این جـا بـخورم ، نمی دونم زنـم می تـونـه بخـوره یا نـه » گفتـم : « این سهـم تـوست ، می تونی دور بریزی ، یا بخوری». یکی دو باری رفت وآمد ، آخر هم نان و ماست را گذاشت و رفت. خاطرات شهید حسن باقری برگرفته از كتاب روایت فتح
**********************************
چشمی که نتواند قرآن بخواند نمی خواهم !
از جمله ویژگی های حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه ) این بود که همواره مقیّد بودند که قرآن را از رو تلاوت کنند . یکی از نزدیکان ایشان در این باره نقل می کند: « نجف که بودیم، آقا چشمشان ناراحت شده بود. دکتر آمد و چشم ایشان را دید و گفت: شما چند روز قرآن نخوانید و استراحت کنید. امام یک دفعه خندیدند و گفتند: دکتر من چشمم را برای قرآن خواندن می خواهم. چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن را بخوانم.»
قرآن در سیره امام خمینی-ره ، گلبرگ - خرداد 1383، شماره 51
**********************************
یک استفتاء
سوال: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟
جواب: جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمىباشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir