چاپ نخست کتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» گردآوری شده توسط حسین جوشقانی از سوی نشر ساقی منتشر و روانه بازار کتاب شد تحقیق حاضر که به همت جمعی از فضلا و محققان حوزه علمیه قم فراهم آمده، بر این باور است که مهمترین جایگاه جنگ نرم، قدرتهای نرم و شیوههای مقابله با آن را باید از منبع عظیم قرآن و عترت استخراج کرد، که اصلیترین پایگاه باورسازی در جامعه است. این اثر در پنج فصل، جنگ نرم را از دیدگاه قرآن میکاود. جنگ نرم از دیدگاه قرآن «انی تارک فیکم الثقلین کتابالله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا؛ در میان شما دو چیز گرانبها میگذارم؛ کتاب خدا و عترتم را؛ تا وقتی که به هردو تمسک کنید گمراه نمیشوید.» این کلام نورانی پیامبر اکرم(ص) بیانگر این معناست که مهمترین قدرت نرم در مکتب نورانی اسلام، قرآن و عترت است. بنابراین میفرماید: «هر فرد و گروه و جامعهای که تمسک به این دو قدرت داشته باشد، هیچگاه راه رستگاری و موفقیت را گم نخواهد کرد.» در واقع، با تسمک به قرآن و عترت به عنوان دو منبع عظیم و الهی قدرت نرم، میتوان قدرتهای نرم فرهنگ اسلامی را شناسایی کرد که عمدهترین آنها عبارتند از: ایمان و معرفت (دیندانی)، تقوا، عمل صالح (دینداری)، جهاد، ایثار و شهادتطلبی (دینیاری و دینبانی). به عقیده نویسنده، هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعهای تقویت شود، این جامعه و حکومت شکستناپذیر خواهند شد، بنابراین امام بزرگوارمان رمز پیروزی را کلمه توحید و توحید کلمه دانستند و هرگاه پایبندی فکری، قلبی و عملی آحاد جامعه و امت به باورهای دینی محکم باشد، هیچ قدرتی از قدرتهای سخت و نرم شیاطین جن و انس، این امت را نمیتواند زمینگیر کند و هرگاه روحیه فداکاری، ایثار، جهاد و شهادتطلبی و در واقع، بذل جان، مال و آبرو برای یک ملت، افتخار باشد، هیچ قدرتی به حصن حصین این امت پولادین نمیتواند نفوذ کند. خطر جدی وقتی است که دشمن بتواند با راهبرد تهدید (عملی و انفعالی)، تبلیغ (اسلام هراسی، دین هراسی، ایران هراسی)، ایجاد اختلاف و تفرقه (شیعه و سنی، چپ و راست، مذهبی)، تضعیف، تخریب (اخلاقی و ترویج فساد)، تحریف باورها و اعتقادات و با شیوه و روش القای شبهات و ترویج شهوات بر این باورهای اساسی خدشهای وارد کند و این قدرتهای نرم را از درون متزلزل کند. بازداشتن از راه خدا و عبودیت براساس آیه ۱۹ از سوره هود «الذین یصدون عن سبیلالله و یبغونها عوجا» از کج و معوج نشان دادن آن توسط جریان باطل نشات میگیرد که میتوان آن را همان جنگ نرم دشمن خواند. تفاوت جنگ نرم با جنگ سخت و نیمه سخت، تفاوت در استفاده از ابزارهایی مثل ابزار رسانهای، ابزار دیپلماتیک و در یک کلمه «ابزار فرهنگی» است. مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمیتوان دشمن را شناخت. بر اساس مطالب کتاب، پیشینه جنگ نرم دشمن به آغاز و تقابل حضرت آدم(ع) و حوا(س) با شیطان بر میگردد. شیطان در گمراه کردن انسان از همه شیوههای خود بهره میگیرد؛ شیوههایی مانند سیاست در کمین، سیاست گام به گام، سیاست پیگیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همهجانبه. جنگ نرم دشمن توسط سردمدار اصلی آن (ابلیس) تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد. آن چه در این میان جلب توجه میکند، پیچیدهتر شدن جنگ نرم در گذر زمان است که در عصر پیامبر(ص)، شیطان از همه تجربهها، مخالفتها و مقابلهها با جریان حق بهره میگیرد، از اینرو، فرمایش پیامبر(ص) که «هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد» پیچیدگی و دامنه هجوم نرم دشمن، گستردگی آن به لحاظ وسعت میدان هجوم و تاکتیکهای به کار گرفته شده را نشان میدهد. آن چه دشمن در جنگ نرم دنبال میکند را میتوان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه کرد. تعریف جنگ نرم تهدیدهای صورت گرفته و طراحی شده بر ضد جریان حق از سوی جریان باطل، از سه طریق صورت میپذیرد: تهدید سخت: این نوع تهدید، عموما در عرصه مرزها و حوزههای برونمرزی صورت میپذیرد. ابزار این تهدید، نیروهای نظامی و مسلح هستند و هدف از این تهدید، انهدام تاسیسات حیاتی و اقتصادی یگانهای مسلح و تهدید تمامیت ارضی جناح حق بوده که دوره آن کوتاه است. تهدید نیمه سخت: این نوع تهدید در عرصه داخلی، سازمانها و ستادهای یک کشور صورت میگیرد. ابزار آن، روشهای براندازی مانند گسترش دامنه تحریمها است و هدف آن، تخریب امنیت اقتصادی است که در یک پروسه میانمدت شکل میگیرد. تهدید نرم: این تهدید عموما در عرصههای گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته و ابزار کاربردی آن هم ناتوی فرهنگی در قالب ابزارهای دیپلماسی عمومی، روانی و رسانهای است. هدف آن، تضعیف ثبات امنیت اجتماعی و فرهنگی بوده و دوره آن نیز بلند مدت است، از اینرو، میتوان تهدید یا براندازی نرم را تلاش دشمن، برای تسلط کامل در ابعاد گوناگون یک جامعه دانست، که این تسلط با زدودن الگوهای رفتاری و هنجارهای ارزشی جامعه مورد تهاجم و جایگزینی الگوها و ارزشهای جامعه مهاجم محقق میشود. در این نوع تهدید و جنگ، کشور مهاجم بدون خونریزی و طی پروسه زمانی، آرام و بدون نیاز به نیروهای مسلح و با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه، سلطه همهجانبه خود را بر آن جامعه تحمیل کرده و با روش نرمافزاری حساب شده آنها را مطیع کند. در یک کلام، میتوان جنگ نرم را این گونه تعریف کرد: «اجرای برنامهای حساب شده، مسالمتآمیز و درازمدت برای نفوذ در ارکان سیاسی یک نظام، به منظور تغییر سیستم سیاسی یک کشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آن.» ابزار و اهداف جنگ نرم با توجه به تعریفی که از جنگ نرم شد، میتوان ابزارهای این جنگ را بسیار ساده و کم هزینه دانست. این سادگی در عین حال، بسیار پیچیده و کاربردیتر از جنگ سخت است، چرا که دیگر به لشکرکشی و مقاومتهای فیزیکی نیاز نیست، بلکه با تصرف فکر، اندیشه و اراده یک جامعه و نفوذ آرام و خزنده در لایههای فکری آن صورت میپذیرد. جنگ نرم از دیدگاه قرآن با توجه به تعاریفی که از جنگ نرم شده، به خوبی میتوان تحلیل و تبیین ابعاد آن را از لابهلای آیات شریف قرآن جستوجو کرد. خداوند در قرآن، وجود جنگ نرم و تلاش خزنده دشمن برای راهاندازی آن را هشدار میدهد، سپس سردمداران این تهدید بزرگ را معرفی کرده و سرانجام به طور مفصل، روشهای براندازی نرم توسط دشمنان جریان حق را افشا میکند. خاستگاه بروز جنگ نرم در تاریخ همزمان با روند تدریجی تکامل حق، شگردها و طرحهای ابلیس برای طراحی جنگ نرم علیه انبیا(ع)، از جهت کمی و کیفی رو به توسعه و فزونی نهاده است، تا جایی که در دوره پیامبر(ص) با وجود این که دوره پایانی جریان نبوت است، پیچیدگی و گسترش جاهلیت، کفر، شرک و نفاق به چنان مرحلهای از بروز و نمود تاریخی و اجتماعی میرسد که پیامبر اسلام(ص) میفرماید «ما اوذی نبی مثل او اوذیت.» دامنه جنگ نرم از لحظه آغاز تمرد ابلیس از سجده بر آدم(ع) شروع شده و به فرموده قرآن تا «الی یوم الوقت المعلوم»، که به تفسیر روایات، زمان ظهور حضرت حجت(عج) است، ادامه خواهد یافت. جنگ نرم پنهان در حقیقت زیربنای تمام جنگهای سخت، نیمه سخت و نرم تاریخ بشریت است، چرا که ابلیس پس از طرد و رجم از آسمان و ملکوت با تمام استعداد و قوای خود به اغوا و گمراهی انسانها میپردازد. شیطان در این سیر، سعی کرده با نیروسازی، طبق آیه شریفه «الوسواس الخناس من الجنه والناس» از دو گروه جن و انس به عنوان حزب شیطان کمک بگیرد و براساس آیه «و ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم؛ شیاطین سخت به دوستان خود وسوسه کنند تا با شما به جدل و منازعه برخیزند(انعام، آیه ۱۲۱)»، با مدیریت یاری حزب خود به گسترش جبهه باطل پرداخته و انواع جنگهای سخت و نرم را راه اندازی میکند. از منظر قرآن، شیطان منشا تمام دشمنیها، دستهبندیها، جناحسازیها و مدیریت پنهان جریان باطل در برابر انبیا و اولیای حق بوده و هدف او راهبری و پیشبرد بشریت به سوی ظلم و فساد و جلوگیری از تحقق رخداد ظهور مهدی موعود(عج) بوده است. کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است. معنا و مفهوم جنگ نرم در قرآن، مصادیق جنگ نرم، شیوههای جنگ نرم بر ضد انبیا در قرآن کریم، منابع قدرت نرم در قرآن کریم و راه کارهای مقابله با جنگ نرم، عناوین فصول پنجگانه این اثرند. چاپ نخست کتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، ۲۹۶ صفحه و بهای ۵۵۰۰۰ ریال راهی بازار نشر شد. http://www.psyop.ir/?p=4761 |