نماز مسافر
س: کسى که سفر شغلى حداقل هر ده روز يک بار انجام مىدهد، تا چه مدّت آن را ادامه دهد حکم سفر شغلى بر آن مترتب مىشود؟
ج) ميزان صدق تکرّر سفر براى شغل است، همين که کارى که براى آن سفر مىکند شغل او محسوب باشد ولو شغل دو سه ماهه، و براى آن بدون تخلّل اقامت ده روز در يک جا مکرّراً مسافرت مىکند، در سفر سوّم نمازش تمام است.
سفر براى شغل
س1: اگر بنده روزانه از محل سکونتم به محل کار که بيشتر از حد ترخص فاصله دارد بروم حکم مسافر دارم يا خير؟ در اين صورت اگر به تهران سفر کنم و از تهران به محل کارم بروم حکم نماز و روزهام چگونه است؟
ج) کسى که از وطن خود براى کار مسافرت مىکند (حداقل 5/ 22 کيلومتر رفت و برگشت) چنانچه طورى است که در هر ده روز چند بار يا حداقل يک بار مسافرت مىکند، چنين شخصى تا زمانى که ده روز در وطن يا جاى ديگر اقامت نکرده، نمازش از سفر سوم تمام و روزهاش صحيح است و اگر ده روز در جايى اقامت کند، در سفر اول نمازش قصر است؛ و صِرف رفتن به بيش از حدّ ترخّص، سفر شرعى صدق نمىکند و موجب شکسته شدن نماز و بطلان روزه نيست و رفتن از محل سکونت به تهران اگر براى شغل نباشد و صرفاً براى تحقق سفر باشد، در چنين سفرى نماز شکسته و روزه نيز صحيح نمىباشد.
س2: خواهشمند است در مورد سفر براى شغل که فرمودهايد در سفر سوم نماز تمام است بفرماييد:
شخصى که مکرر براى شغلش مسافرت مىکند اگر ده روز در وطن و يا جاى ديگر اقامت کند آيا در اين مورد هم در سفر سوم نمازش تمام است و يا اينکه پس از اقامت ده روز فقط در سفر اول نمازش قصر مىباشد؟
ج) در صورت اقامت ده روز در يک محل در بين سفرهاى شغلى فقط در سفر اول بعد از اقامت ده روز نمازش قصر است.
کثيرالسفر و سفر شغلى
س: تفاوت شخص کثيرالسفر با کسى که به خاطر شغلش مدام در سفر است چيست؟
ج) اگر سفر شغل يا مقدمه شغل نباشد، هر چند كثرت هم داشته باشد، موجب شكسته شدن نماز مىشود. و به طور کلّى کثيرالسفر موضوع حکم شرعى نيست.
اقامت ده روزه در بين سفرهاى شغلى
س: شخصى كه مكرر براى شغلش مسافرت مىكند اگر ده روز در وطن و يا جاى ديگر اقامت كند، آيا در اين مورد هم در سفر سوم نمازش تمام است و يا اينكه پس از توقف ده روزه در آنجا، فقط در سفر اول نمازش قصر مىباشد؟
ج) در صورت اقامت ده روزه در يك محل در بين سفرهاى شغلى فقط در سفر اول بعد از اقامت ده روز، نمازش قصر است.
سكونت طولانى مدت در محل كار
س: گاهاً ما نظاميان براى مدت طولانى بنا به دستورات نظامى مىبايست در محلى خارج از وطن خود اقامت كنيم كه اين مدّت در برخى موارد به كل سى سال خدمت موظفى نيز منتهى مىگردد و در ابتداى امر نيز تشخيص اينكه چندين سال در آن مكان به جهت شغل خود، حضور خواهيم داشت نامعين و نامشخص است حال آيا اين گروه نظاميان با شرح فوق در محل اشتغال به كارشان نيازمند قصد اقامت هستند؟
ج) ماندن در محل كار ولو به مدت طولانى موجب ترتب حكم وطن نيست بلكه در صورت سفر از محل كار، در برگشت نياز به قصد اقامت دارند، مگر اينكه آنقدر آنجا بمانند كه عرفاً وطن آنان محسوب شود.
ملاک اقامت در سفرهاى شغلى
س: آيا در سفر شغلى كه نماز تمام است لازم است در هر ده روز حداقل يك بار به محل كارش سفر كند يا همين كه در يك مكان ده روز نماند ـ ولو هر 15 روز يا 20 روز يا يك ماه به محل كارش سفر كند ـ كافى است؟
ج) ملاك اين است كه بين دو سفر شغلى ده روز در جايى اقامت نكند هر چند فاصله بين دو سفر شغلى بيش از ده روز باشد.
استفاده شخصی از خودروی بيت المال در سفر
س: اگر كسی از خودرو بيتالمال در سفر غيراداری استفاده كند، با توجه به اينكه مركب او غصبی میباشد تكليف نماز او در اين سفر چگونه میباشد؟
ج) در فرض سؤال وسيله نقليه تأثيری در نماز او ندارد.
سفر زيارتى در بين سفرهاى شغلى
س: شخصی که هر ده روز يك سفر شغلی دارد، به مدت 15 روز سفر شغلی انجام نداده است اما سفرهای زيارتی داشته و ده روز در يك محل نبوده است آيا وقتی سفرهای شغلی او شروع میشود، نماز او كامل است؟
ج) در فرض مرقوم نمازهای او در سفرهای شغلی بعد، تمام و روزههای او صحيح است.
سفر مأموريتی غيرمرتبط با کار روزمره
س: بنده در شهر جديد پرند (در 40 كيلومتری شهر تهران) ساكن هستم و هر روز برای كار به تهران میآيم و دارای شغل اداری هستم فلذا بر اساس فتوای حضرتعالی دائمالسفر بوده و در تهران بايد نمازم را كامل بهجا آورم. حال از سوی اداره متبوع به مأموريتی اعزام شدهام كه دارای ماهيت غيراداری بوده (مثلاً امنيتی ـ حفاظتی) و مدت آن كمتر از ده روز میباشد.
1. در فرض ذكر شده نمازهای بنده كامل خواهد بود يا شكسته؟
2. نمازهای قبلی كه با فتوای شما همخوانی نداشته باشد يعنی فردی برخلاف آن عمل كرده باشد، چگونه خواهد بود؟
ج) با فرض اين كه مأموريت مذكور در راستای شغل اداری شما بوده، نمازتان كامل بوده است و چنانچه شكسته خواندهايد، نمازهای چهار ركعتی را قضا كنيد.
فاصله کمتر از مسافت شرعی بين محل کار و سکونت
محل كار اينجانب در اصفهان و محل سكونت در 15 كيلومتری جنوب اصفهان شهر بهارستان میباشد با توجه به اينكه هيچ كدام از دو محل وطنم نمیباشد،
س1: وضعيت نماز و روزه در مأموريتهای كاری چگونه است؟
س2: در مسافرتهای شخصی به شهركهای اطراف اصفهان كه غالباً مسافت شرعی نيست، وضعيت نماز و روزه چگونه است؟
ج1) در مأموريتهای كاری اگر به مقدار مسافت شرعی باشد و قبل از آن ده روز در يك جا اقامت نكرده باشيد، نماز تمام و روزه صحيح است.
ج2) اگر با فرض قصد اقامت در محل كار يا محل سكونت برای كار شخصی به اصفهان مسافرت كنيد و مسافت كمتر از مسافت شرعی باشد، باز نماز تمام و روزه صحيح است./م
کیفیت نماز وروزه
اداى نماز در سفر و بازگشت پيش از پايان وقت
س: اگر فردى در سفر باشد و نماز خود را سر وقت شكسته بخواند و قبل از وقت قضا شدن همان نماز به وطن خود بازگردد آيا دوباره بايد نمازش را اعاده كند؟
ج) لازم نيست که اعاده کند.
تردد روزانه بين محل كار و محل سكونت در خارج از وطن
س: گروهى از همكاران، هر روز جهت كار بين دو شهر (كه هيچكدام از آن دو شهر نيز وطن آنها نمىباشد) تردد مىنمايند، حكم نماز و روزه اين گروه در شهر محل كار، شهرستان محل سكونت، و بين آن دو شهر چيست؟
ج) با فرض اينكه بين محل كار و محل سكونت تردد مكرر دارند و ده روز در يك جا نمىمانند، نماز و روزهشان در محل كار و بين راه و محل سكونت تمام است.
عبادات نظاميان در املاك غصبى
س: گاهاً بخاطر شرايط خاص (همچون دفاع از مرزهاى كشور و خصوصاً در مانورهاى نظامى و...) يگانهاى نظامى، بصورت موقت در املاك اشخاص مستقر مىگردند و مالكين آن اراضى نيز رضايتى بر اين امر ندارند و نظاميان حاضر نيز قانوناً حق خروج از آن مكان را ندارند. خواهشمند است حكم انجام عبادات از جمله اقامهى نماز در اين املاك (غصبى) را بيان فرماييد.
ج) مسئولين يگانهاى نظامى و انتظامى مكلف هستند رضايت صاحبان اراضى و املاك متصرفى يگان را تحصيل نمايند و اگر خسارتى هم بر آنان وارد شده، جبران كنند، ولى پرسنل يگانها كه نمىتوانند از آن مكان خارج شوند، عباداتشان در آن اراضى اشكال ندارد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |