زیارت امام حسین(ع) در شرایط ناامن چه حكمی دارد؟
حجت الاسلام جعفر پور با بیان اینكه ایجاد ترس و نا امنی بر سر راه زائران حسینی اولین بار نیست كه رخ میدهد، گفت: دولت های غاصب مانند متوكل عباسی سعی در محو زیارت امام حسین(ع) داشتند اما ...
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ بمب گذاری ها و شهادت زائران حسینی و عتبات عالیات عمل وحشیانه ای است كه در چند ماه اخیر بارها تكرار شده است، به بهانه شهادت 14 زائر ایرانی با حجت الاسلام جعفر پور نویسنده كتاب درسنامه اربعین و اشارات قرآن و سالار شهیدان به گفت و گو پرداختیم تا با دیدگاه روایات و سیر تاریخی نا امنی و ایجاد هول و هراس برای زیارت امام حسین(ع) و عتبات عالیات آشنا شویم.
حجت الاسلام مجید جعفر پور با بیان اینكه ایجاد ترس و نا امنی بر سر راه زائران حسینی اولین بار نیست كه رخ میدهد گفت: ما بارها در تاریخ شاهد بودیم كه دولت های غاصب مانند متوكل عباسی با ایجاد محدودیت ها و ممانعت ها سعی در كم رنگ كردن و محو زیارت امام حسین(ع) داشتند.
وی در ادامه به روایات تاریخی حكومت عباسیان اشاره كرد و گفت: در زمان متوكل شرط زیارت امام حسین(ع) این بود كه دست راست زائر را قطع میكردند. دلیل این عمل خصمانه تنها كم رنگ كردن فرهنگ زیارت در میان شیعیان بود؛ با این حال مردم باز از رفتن به زیارت و بزرگداشت شعائر كوتاه نمیآمدند. تا آن جا كه فردی كه قصد كرد به زیارت امام حسین مشرف شود، اما دست چپ خود را برای قطع كردن آماده كرده بود مامورین به وی اعتراض كردند كه باید دست راست خود را بدهی وی گفت دست راست خود را سال پیش داده ام.
نویسنده كتاب درسنامه اربعین با اشاره به شرایط فقهی برای ایجاب حج ابراز داشت: رفتن به حج برای هر فرد مسلمانی زمانی واجب می شود كه اولا استطاعت مالی داشته باشد و در ثانی شرایط امنی برای برگزاری حج وجود داشته باشد اما زیارت امام حسین(ع) متفاوت است پول قرض كردن برای زیارت امام حسین(ع) مستحب است، همچنین روایات بسیاری در ثواب برای زائری كه در ترس و عدم امنیت به زیارت امام حسین(ع) می رود ذكر شده است.
در كتاب كامل الزیارات احادیث بسیاری در این باره نقل شده است، به عنوان نمونه یكی از یاران امام صادق (ع) روایت می كند: «محضر مبارك امام علیه السّلام عرضه داشتم من به شهر ارجان وارد شده و در آنجا نازل شدم ولى قلب و دلم آرزوى زیارت قبر مطهّر پدر بزرگوارتان را داشت لذا از شهر به قصد زیارت آن جناب خارج شدم، امّا دلم ترسان و لرزان بود و از خوف و ترس سلطان و ساعیان و عمّال وى و مرزبانان تا زمان مراجعت در وحشت و دهشت بودم. حضرت فرمودند:
«اى پسر بكیر آیا دوست ندارى كه خداوند تو را از كسانى كه در راه ما ترسان و خائف مىباشند محسوب فرماید؟ آیا مىدانى كسى كه به خاطر خوف ما خائف باشد حق تعالى او را در سایه عرش مكان دهد و هم صحبتش حضرت امام حسین علیه السّلام در زیر عرش مىباشد و حق تعالى او را از فزعهاى روز قیامت در امان مىدارد، مردم به فزع و جزع آمده ولى او فزع نمىكند، پس اگر فزع كند فرشتگان آرامش كرده و به واسطه بشارت دادن قلبش را ساكت و ساكن مىنمایند».
نویسنده كتاب درسنامه اربعین به جایگاه خاص زیارت امام حسین (ع) اشاره كرد و ابراز داشت زیارت امام حسین(ع) تعظیم شعائر است و حتی اگر افرادی جان خویش را در این راه از دست بدهند بنابر روایات اهل بیت شهید محسوب می شوند.
وی در ادامه گفت زائران با زنده نگه داشتن شعائر دین عالم را از جهالت نجات می دهند؛ چرا كه موجب زنده ماندن و حیات این نور می شوند و بستر مناسبی را برای فهم آن محیا می كنند.
حجت الاسلام جعفر پور در ادامه به حدیثی از امام باقر(ع) استناد كرد و بیان داشت: حضرت ابو جعفر محمّد بن على علیهما السّلام به یكی از یاران خود فرمودند: «آیا به زیارت قبر حسین علیه السّلام مىروى؟» عرض كردم: بلى ولى با خوف و هراس. فرمودند: «هر قدر در زیارتت خوف بیشتر باشد ثواب در آن به مقدار خوف و هراس تو مىباشد و كسى كه در زیارتش خائف و بیمناك باشد در روزى كه مردم براى حساب پروردگار عالمیان به پا مىخیزند حقتعالى او را در امان قرار داده و خوف و وحشت او را برطرف مىكند و با آمرزش گناهان برگشته و فرشتگان بر او سلام نموده و نبى اكرم (ص) به زیارتش آمده و براى او دعاء مىفرمایند و به واسطه نعمت الهى حالش دگرگون شده و فضلى كه هیچ مكروه و بدى با آن همراه نیست شاملش شده و به دنبال آن رضوان خدا نصیبش مىگردد».
|